Meningerne om storage i skyen er blandt eksperterne ganske enslydende: Cloud-storage er meget brugbart, men langt fra til alt.
"Public cloud-storage er teknisk set en mulighed for mange virksomheder i dag," mener Claus Egge, som er strategisk rådgiver inden for storage og har en fortid som analytiker i IDC.
"Men der er også mange firmaer, der opfatter deres data som så vigtige, at det er svært at outsource til en leverandør. Og outsourcing er jo reelt, hvad cloud computing handler om. Banker og finansielle organisationer vil formentlig aldrig sende deres data ud i skyen," siger han.
Læs også: Cloud Computing og Cloud Storage, sådan virker det.
Er skyen løsningen på datamængdernes vækst?
Både ja og nej, mener Anders Elbak, som er senioranalytiker hos IDC.
"Cloud-storage kan sagtens bruges til at give adgang til data uden for eksempel VPN-løsninger, og det kan også bruges til backup. Men det er ikke en erstatning for egentlige storage-løsninger," slår Anders Elbak fast.
Han tror, at intelligens, frem for flere maskiner, er vejen frem.
"Mange "løser problemet" med de voksende datamængder ved blot at tilføje kapacitet, i første omgang med mere diskplads og derefter med mere båndbredde. Principielt bør man løse problemet ved at bruge mere intelligente løsninger, hvor man blandt andet definerer, hvor vigtige specifikke datatyper er."
Forretningskritiske data
Nogle datatyper er forretningskritiske, og skal være umiddelbart tilgængelige og ligge redundant, gerne i mere end to eksemplarer.
"Andre typer kan nøjes med daglig, eller endda ugentlig backup, og kan lægges på langsommere - og billigere - diske," siger Anders Elbak.
Arkivere, slette eller flytte?
Som med så meget andet, er det ikke teknologien, men den menneskelige faktor, der skaber udfordringer, og det er en klassisk problemstilling, at it-afdelingen stadig ikke taler ordentligt med forretningen.
Det gælder også i storage-sammenhæng.
It-afdelingen er altid lidt bange for at slette noget, som forretningen måske skal bruge en eller anden gang, og gemmer derfor ofte det hele og dobbeltsikrer alt.
Der skal være politikker for brugerne, når de gemmer data, og her har it-afdelingen en formidlingsopgave over for topledelsen.
"Det skal gøres uden at forstyrre forretningen alt for meget, " siger Frank Dannachen fra Platon.
For eksempel kan it-afdelingen stille et simpelt værktøj til rådighed for brugerne, hvor de kan klikke af, om de pågældende data skal slettes, flyttes eller arkiveres. Det tager ikke lang tid at udføre, men det frigiver hurtigt en masse plads.
"Man er nødt til at forbedre kommunikationen mellem forretningen og it om, hvordan data skal håndteres, og man skal have et faktuelt grundlag at snakke ud fra, så forretningen for eksempel kan se, at data i en bestemt afdeling måske vokser med 80 procent om året, mens de andre afdelingers kun vokser med 30. Hvilke brugere sidder og opretter .pst-filer og databaser, som vedkommende ikke bruger? Det må forretning og it forholde sig til sammen," siger han.
Læs også:
Vi drukner i data - hvor er redningskransen?