Hardwaregiganten HP sparer fra den 28. september et indtil videre ukendt beløb på at nedlægge 45 stillinger i en supportafdeling, der udfører mailsupport til forbrugerkunder i Danmark og i resten af Skandinavien.
Årsagen er ifølge HP's kommunikationschef, Henrik Kirkeskov, at computergiganten har indført et nyt it-system, som gør supporterne i stand til at vide, om kundernes computere rent faktisk er omfattet af firmaets garantiordning, når de beder om support på e-mail.
"Det betyder, at man nu kan skelne, hvad er inden for og uden for garanti, og derfor yder vi nu ikke længere support på de mails, der kommer ind, som er uden for garanti," siger Henrik Kirkeskov.
Helt konkret drejer det sig ikke om HP-ansatte, men derimod om support-medarbejderen ansat hos Tele Performance, der er HP's samarbejdspartner på support-fronten.
Privatkunder vil dog givetvis ikke skelne mellem HP og Tele Performance, når de skriver til deres HP-support-mail for at få hjælp til bøvl med deres HP-maskineri.
Ny garantiordning giver klar effekt
Beslutningen om kun at yde support til HP-kunder, der rent faktisk har krav på det, betyder, at der bliver mindre at lave hos underleverandøren.
"Selvfølgelig har det da effekt, at de ikke længere skal sidde og svare på de mails fra hele Skandinavien," siger Henrik Kirkeskov, der fortæller, at HP-samarbejdet med Tele Performance på alle andre områder.
"Det er kun et lille område af deres kontrakt med HP, de ikke længere skal yde," siger Henrik Kirkeskov.
Ingen danskere ramt
Hos TelePerformance Danmark bekræfter direktør Kristian Hessler, at firmaet i denne uge over for 45 medarbejdere har varslet, at deres nuværende job i et svensk callcenter bliver nedlagt.
"Der er en reduktion i gang, og man har varslet 45 medarbejdere i et svensk callcenter. Der er ingen danskere, der bliver involveret i det her," siger Kristian Hessler.
Han kan ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvorvidt reduktionen i antallet af stillinger betyder, at ansatte mister deres job.
"Der er så meget dynamik i den her branche, at i ni ud af ti tilfælde har vi noget andet til dem. Men det kan vi ikke sige noget om," siger Kristian Hessler.
Han fortæller, at den berørte afdeling har adskillige hundrede ansatte, og at de 45 nedlagte stillinger bliver en reduktion, men ikke en større forandring i afdelingen, der er beliggende i den svenske by Ljusdal.