Avatar billede Zhlask Nybegynder
16. juli 2014 - 19:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Bios viser ALT for høje temperaturer

Jeg har lige fået nyt kabinet, og derfor skulle jeg jo rykke mine dele over, og da jeg var i gang tænkte jeg at jeg også lige ville rense min cpu køler (standard fra intel til en i5 4760k) og da jeg så havde samlet computeren ville jeg lige tjekke hvad temperatur måleren sagde i bios, og den siger at min CPU skulle være 90 grader ??? er ret sikker på at et stykke metal ikke kan blive varmet så hurtigt op (det var efter at have været tændt i ca 2 min) uden at smelte fast, og siden jeg skriver det her fra min computer virker den altså stadig fint.

Hvad kan jeg gøre for at få min temperaturmåler i bios til at virke igen ?
Avatar billede Zhlask Nybegynder
16. juli 2014 - 19:53 #1
Skal lige siges at bundkortet er et MSI z87-G43 og temperaturen starter på omkring de 50 grader og så går den ellers op til 99, hvilket jeg er ret sikker på er maks den kan vise i bios...
Avatar billede chalde Seniormester
16. juli 2014 - 20:09 #2
Forkert monteret køler og deraf mangelfuld kontakt kan sagtens medføre at cpu bliver 90 grader på 2 min (eller derunder for den sags skyld, har ramt 110 grader med en gammel AMD Thunderbird 1.33ghz på under et minut, endda med korrekt monteret heatsink, men ingen aktiv blæser).
"Nyere" CPU'er (siden Intel p3/p4) har indbyggede mekanismer til at throttle for at undgå at brænde af. De kan fortsat fungere, men med lavere ydelse.

Så inden du går i krig med en masse andet: Af med køler, tjek kølepasta (ikke for meget, ikke for lidt), på med køler, tjek montering, test igen.

Metal smelter ikke ved 90 grader. Aluminium har f.eks et smeltepunkt ved ca. 660grader.
Avatar billede Zhlask Nybegynder
16. juli 2014 - 20:59 #3
Fik fumlet lidt med min CPU køler (fandens tage dig standard intel køler) og fik den sat lidt bedre fast, nu kører den "kun" op til de 60-70 grader og bliver der, men hvor at jeg i speedfan før kunne se at kernerne kørte op til 70-80 grader, kører de nu kun til 25-40... så det har vel hjulpet :), må håbe på at jeg kan få fat i en NZXT kraken x60 når jeg nu har fødselsdag om en lille måneds tid.