Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 08:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Word: Ændre mange doc-filer til docx?

Hej.

Jeg har lige fået Word 2010 (docx) på min pc, men har ellers altid haft Word 2000 (doc).

Når jeg åbner en doc-film i Word 2010, så får jeg en besked om, at den vises i "kompatibilitetstilstand".

Betyder det noget, eller er det lige meget?

Kan man få Word til at arbejde en bunke doc-filer i en mappe (med flere undermapper) automatisk igennem, så de alle bliver lavet om til docx-filer?

Mvh.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. maj 2014 - 09:03 #1
Prøv om du kan finde noget på Lenes Block!
Der plejer jeg at finde mange gode Tip!
http://www.thedoctools.com/wordtips/
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 09:45 #2
Tak, men det er lidt svært lige at finde rundt i den blog. Jeg lader lige spørgsmålet stå lidt endnu i håb om, at nogen kan svare.

Mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. maj 2014 - 09:55 #3
Der findes jo utallige Konvertere men da jeg ikke har prøvet dem er det derfor jeg ikke i første omgang henviser til dem
http://www.zamzar.com/convert/doc-to-docx/
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2014 - 12:21 #4
Prøv at læse her:

http://www.pcpro.co.uk/realworld/378370/what-is-words-compatibility-mode

Jeg tror ikke, du kan lave en samlet konvertering af samtlige dokumenter i en mappe og dens undermapper. Hvert enkelt dokument skal åbnes hver for sig og derefter i din Word 2010 gemmes som .docx.

Men, der burde ikke være nogen grund til den konvertering, så længe dine .doc-filer ellers vises korrekt. At de åbnes i kompatibilitetstilstand betyder blot, at de vises på den måde, der oprindeligt var meningen i Word 2000.
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 15:19 #5
Hej milter! Tak for artiklen, jeg skal altså bare lade det være, som det er. Der er vist ingen fordele ved at "opgradere" fra doc til docx, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Hej poko1: Tak for linket til converteren, men jeg er lidt nervøs for, at konverteringen ikke er så standardiseret, at det bliver 100,00 procent godt og korrekt, så jeg vil undlade at bruge den, men tak for linket.

Smid et svar, hvis I vil have point.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. maj 2014 - 16:19 #6
Du skal blot huske at Hvis! dine dokumenter indeholder Macro så får du dem ikke med  hvis du kører i kapabilitets tilstand:
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. maj 2014 - 16:23 #7
kapabilitets tilstand:  Tilstand Var en Flå sejl Skulle være Kompabillitet
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 17:30 #8
Hej poko1:

Tak, jeg har ikke gjort så meget i Macro'er, så jeg lader dem være.

Mvh.
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2014 - 17:56 #9
Her kommer endnu et link:

http://office.microsoft.com/en-us/word-help/save-a-document-in-word-HA010368886.aspx

Det, der er værd at bide mærke i, er, at Word 2010 som standard gemmer i .docx-formatet. Word 2010 kan stadig uden problemer arbejde med ældre formater, herunder .doc, men det gælder ikke den anden vej. Dvs., Word 2000 og mange andre, ældre tekstbehandlingsprogrammer kan ofte ikke læse .docx-dokumenter korrekt.

Hvis du skal dele dine nye .docx-dokumenter med andre mennesker, som f.eks. stadig bruger Word 2000 eller 2003, så skal enten du huske at gemme dine filer som .doc-filer, eller de skal installere en såkaldt kompatibilitetspakke fra Microsoft. Du kan se et eksempel på en sådan i linket herunder:

http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=3
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 18:06 #10
Hej milter. Tak for svar. Du har fået points. Mvh.
Avatar billede milter Ekspert
17. maj 2014 - 18:20 #11
Takker for point :-)