Avatar billede jhjorsal Mester
06. marts 2014 - 19:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Nummer i indholdsfortegnelsen

Jeg sidder og er ved at lave et afgangsprojekt, også må det jo gerne se lidt ordentlig ud. Jeg har indsat en indholdsfortegnelse, noget ala:

H1 Forord
H1 Læsevejledning
H1 1.0 Problemstilling
H3    1.1.0 Bla.
H3    1.1.1 Bla. Bla.
H3    1.1.2 Bla. Bla. Bla.
H1 2.0 Videnskabelig teori og metode
H3    2.1.0 Bla.
H3    2.1.1 Bla. Bla.
H3    2.1.2 Bla. Bla. Bla.
H3    2.2.0 Bla.

Og i den sidste kommer problemet, hvordan få jeg lov at bestemme at det midterste cifre skal stige med 1.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. marts 2014 - 19:40 #1
Et opklarende spørgsmål: Hvad står H1 og H3 for - er det en angivelse af, at det er overskrifter formateret med typografierne "Heading 1" og "Heading 3" (hedder "Overskrift 1" og "Overskrift 3" i dansk version af Word) - eller der det noget helt andet?
Avatar billede jhjorsal Mester
06. marts 2014 - 21:22 #2
Jeps det er en angivelse af at det er en overskrift formaterede med typografierne "Heading 1" og "Heading 3
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. marts 2014 - 23:03 #3
Når du bruger nummererede overskrifter, bør du altid bruge dem i fortløbende rækkefølge. Du kan sagtens have flere Heading 1 eller andre niveauer efter hinanden uden underliggende niveauer imellem, men du bør aldrig springe niveauer over. Det strider mod hele logikken i en systematisk opbygning af nummereringen. Du bør derfor ikke springe fra Heading 1 til Heading 3. Der bør altid komme en Heading 2 imellem.

Hvis grunden til, at du springer Heading 2 over er, at styles ikke ser ud, som du vil have det, kan du ændre definitionerne, så det passer til det, du ønsker.

Hvis du omhyggeligt følger anvisningerne i opsætning af nummereringen i følgende artikel, kan du få nummereringen til at arte sig, som den skal:

http://www.shaunakelly.com/word/numbering/OutlineNumbering.html
Avatar billede jokkejensen Novice
07. marts 2014 - 11:43 #4
Så vil den også se sådan her ud

1.1
1.2
1.3
1.4
2.2

en skjult h3, altså hvid font-størrelse 1 kunne hjælpe, men ja, det er altid skønnest at have styr på semantikken i et dokument.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. marts 2014 - 12:16 #5
Nej, det vil ikke være 2 og 2.2 men 2 og 2.1, hvis det er sat hensigtsmæssigt op. Hvert niveau bør være sat til at genstarte efter det foregående niveau. Dvs. at H2 bør være sat til at starte forfra med X.1, hver gang den følger efter en ny H1.

Du kan godt definere nummereringen anderledes end 1 for H1, 1.1 for H2, 1.1.1 for H3, hvis du vil. Men du skal være systematisk. Jeg kan ikke se, hvad du vil med en "skjult" H3.

De to første overskrifter i din første post, som er vist uden numre, bør være lavet med en typografi, som ikke har nummerering defineret. Det er bedre, hvis du så vidt muligt altid holder dig til at bruge "rene" typografier i stedet for at lave direkte formatering (som f.eks. fjernelse af nummeret) på enkelte afsnit.
Avatar billede jhjorsal Mester
08. marts 2014 - 09:28 #6
Så nu er det da gået helt galt i typografien, mit 2. cifre er altid 4 forstået på den måde at hvis jeg bruger:

H1 = X.0
H2 = X.4
H3 = X.4.X
H4 = X.4.X.X
osv.

De andre tæller fint op. Jeg har prøvet at fjerne alt formatering, kopier det hele over i et andet dokument,
og give dem nye headings, men lige meget hjælper det.

Men hvad gør jeg, Jeg tor mit listebibliotek er gået i kludder, kan man nulstille det på en eller anden måde, også vil jeg bare gerne have en liste der ser sådan her ud:

H1 1.0 Problemstilling
H2    1.1 Bla.
H2    1.2 Bla. Bla.
H2    1.2 Bla. Bla. Bla.
H1 2.0 Videnskabelig teori og metode
H2    2.1 Bla.
H2    2.2 Bla. Bla.
H3    2.2.1 Bla. Bla.
H2    2.3 Bla. Bla. Bla.
H2    2.4 Bla.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. marts 2014 - 15:33 #7
Hvis du følger forklaringen i Shauna Kellys artikel slavisk - alle trin er vigtige - får du lavet det korrekt.

Man kan ikke slette listebiblioteker, medmindre man har lavet det som en typografi af typen List style (Liste i dansk version). Du kan ændre definitionerne.

Gå tilbage til din definition af nummereringen (husk: følg Shauna Kellys anvisning). Du har måske tastet et fast tal (4) ind i opsætningen af niveau 2 i listen eller ikke sat den til at genstarte efter niveau 1. Du kan slette nummeropbygningen af niveau 2 og bygge den op igen for at være sikker på, at du laver den korrekt.
Avatar billede jhjorsal Mester
08. marts 2014 - 19:07 #8
super jeg prøver :-)