Avatar billede BIRGER Seniormester
27. januar 2014 - 17:24 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Environ vba

Jeg har fået hjælp herinde til ovenstående kommando herinde, men har nok ikke forstået den helt rigtigt.

Jeg har følgende vba kode som virker fint:

strConnString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=C:\\users\bji\SharePoint\Kartoteker.MDb"

Hvis jeg har forstået det rigtigt kan Environ erstatte  C:\\users\bji\--- så det er den aktuelle bruger?

kan nogen hjælpe med at lave vba koden så den har den rigtige syntaks
Avatar billede kabbak Professor
27. januar 2014 - 17:32 #1
prøv med

FilogSti = Environ("HOMEDRIVE") & Environ("HOMEPATH") & "\sharepoint\Kartoteker.MDb"
strConnString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & FilogSti
Avatar billede BIRGER Seniormester
27. januar 2014 - 17:47 #2
i stedet for det jeg har nu?
Avatar billede kabbak Professor
27. januar 2014 - 17:50 #3
ja
Avatar billede BIRGER Seniormester
27. januar 2014 - 17:50 #4
for en fejl run time error 3709
Avatar billede kabbak Professor
27. januar 2014 - 17:53 #5
du kan jo bare sætte et ' foran, den gamle linje, så kan du se den uden at den virker i koden
Avatar billede kabbak Professor
27. januar 2014 - 18:02 #6
Jeg fatter ikke lige det med de 2 \\

men nu er de sat ind i koden

FilogSti = Environ("HOMEDRIVE") & "\" & Environ("HOMEPATH") & "\sharepoint\Kartoteker.MDb"
Avatar billede BIRGER Seniormester
27. januar 2014 - 19:23 #7
Skal det fil og sti med?
Avatar billede BIRGER Seniormester
27. januar 2014 - 19:35 #8
kommer samme fejl?
Avatar billede BIRGER Seniormester
28. januar 2014 - 07:25 #9
Kan ikke rigtig få det til at fungere, men sender du et svar...

Så prøver jeg at ligge den ud igen.
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2014 - 07:34 #10
Hvis det ikke virker,skal jeg ikke have point.
Stien med \\ har jeg aldrig set før, kan du finde den med stifinderen.
Avatar billede BIRGER Seniormester
28. januar 2014 - 07:44 #11
Tror ikke de \\ betyder noget, er bare en tastefejl der åbenbart går godt....
måske du kunne prøve at skrive hele koden:  ser sådan ud

strConnString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=C:\users\bji\SharePoint\Kartoteker.MDb"
    objConn.Open strConnString

troede at der bare skulle rettes i den?
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2014 - 08:11 #12
Lige for at uddybe det.
Databasen ligger her"
"C:\users\bji\SharePoint\Kartoteker.MDb
Det vil sige at den ligger ved brugeren bji, og det er kun ham der bruger den.

Hvis stien i kaldet laves om,til aktuel bruger,så skal alle have en database med navnet "Kartoteker.MDb" , i deres underbibliotek "SharePoint\".
Har alle det, ellers virker koden ikke ?
Avatar billede BIRGER Seniormester
28. januar 2014 - 08:30 #13
ja har alle liggende, kartoteket kommer til ligge på SharePoint og NÅR man synkroniserer vil det ligge på C:\users\sharepoint\kartoteker på hver bruger
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2014 - 09:18 #14
Ok så er her en kode, der tjekker om databasen eksisterer.

FilogSti = Environ("HOMEDRIVE") & Environ("HOMEPATH") & "\SharePoint\Kartoteker.MDb"

    If Dir(FilogSti) = "" Then ' tjekker om databasen er der
        MsgBox "Filen """ & FilogSti & """ eksisterer ikke"
        Exit Sub
    End If

strConnString = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & FilogSti
    objConn.Open strConnString
Avatar billede BIRGER Seniormester
28. januar 2014 - 09:45 #15
Skal jeg skrive den nøjagtigt på samme måde, og slette den jeg skrev?
Avatar billede BIRGER Seniormester
28. januar 2014 - 09:58 #16
Hej den virker!!....og den vil tage den aktuelle bruger
Avatar billede kabbak Professor
28. januar 2014 - 10:02 #17
Jamen så får du et svar ;-))