Avatar billede richardjensen Seniormester
13. december 2013 - 20:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug/flytning af windows harddisk

Hvis man køber en pc med fx. win7 installeret på hd'en,kan man da flytte hd'en til en anden pc og der bruge windows legalt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. december 2013 - 21:42 #1
Kort og godt NEJ!
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2013 - 22:21 #2
Jeg er enig. En pc der er preinstalleret har en licens der følger computeren og kan ikke flyttes. Du vil også få problemer med drivere, som du muligvis kan løse. Men når Windows skal hente opdateringer til systemet vil det på et tidspunkt gå galt da Windows update regisrerer at hardware og licens ikke hører sammen.
Er det 2 helt fysisk ens computere er jeg ikke helt sikker.
Men mon ikke at der er nogle registreringer der er forskellige, selvom hardware er ehlt ens?
Jeg vil tro det.
Avatar billede richardjensen Seniormester
13. december 2013 - 23:02 #3
Hvis man køber en OEM-udgave, går jeg ud fra, man kan vælge en computer at installere den på,og så hører de 2 fast sammen, ..
Er man så nødt til at købe ny Windows ,hvis bundkortet bliver defekt
og må udskiftes ?
(det er vel på MB computerens id ligger)
Avatar billede eurositi Ekspert
14. december 2013 - 00:39 #4
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1756362/transferring-oem-manufacturer-version-windows-laptop-newly-built-computer.html#.

Læs sidste kommentar i tråden, jeg har linket til. Problemet opstår dog helt sikkert, hvis du ikke kan deaktivere Windows på din gamle PC, før du vil genaktivere den på en ny.

Aktivering og deaktivering strider dog mod selve definitionen af OEM-versioner, der normalt slet ikke skal aktiveres.

Så hvis det er lykkedes for nogen at flytte Windows fra én computer til en anden, skyldes det nok, at det ikke var en OEM, men en retail-version.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. december 2013 - 08:36 #5
#3 Ja det er det.
Harddisk der bliver defekt, må du godt skifte hvis pc går ned. Det er derfor det er meget vigtigt man får lavet recovery diske til at gendanne computeren med. Bundkortet må ikke skiftets, da det jo så ser ud til at være en anden pc.
Mener også man må opgradere på ram uden problemere.
Tror ikke man må opgradere på grafikken, men her er jeg ikke helt sikker.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. december 2013 - 12:58 #6
Så var det sørme godt at man på eksperten kan sende som svar du kunne have fået det gratis herfra!
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. december 2013 - 14:26 #7
#6 poko1:dit indlæg#1 giver ikke anledning til tildeling af points.
I øvrigt ser jeg ret negativt på det pointsystem, - det får mig til at tænke på et par purke, der kommer op at skændes/slås om nogle hønseringe.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. december 2013 - 16:34 #8
Jeg havde nu heller ikke forventet point men jeg er træt af at se der er nogle der altid sender som svar uanset om det er rigtig eller ikke i øvrig har jeg ikke samlet i et par år.
Avatar billede richardjensen Seniormester
14. december 2013 - 16:47 #9
Jeg tror jeg forstår dig, - det kan føles som at stå i kassekøen, og en meget emsig forsøger sig med en eller anden ufin måde at fremme sin sag,  ... -kan ikke betale sig,hvis jeg sidder ved kassen !
Her i #4 fik jeg et ganske fyldestgørende svar, så jeg synes points var rimelig placeret, - hvis vi skal have pointsystem.
(har ikke tidligere set 'eurositi',så jeg er helt fordomsfri.)
Avatar billede eurositi Ekspert
15. december 2013 - 10:43 #10
Jeg har haft en profil på Eksperten i en del tid, men har mestendels brugt tid på at kommentere på spørgsmål om især videokomprimering.

I lighed med de andre havde jeg blot tænkt mig at sende en kommentar til dette spørgsmål, men vurderede derefter, at diskussionen, jeg lænkede til, nok ville være det nærmeste, man ville kunne komme på et egentligt "svar" på spørgsmålet.