Avatar billede Jacob-P Nybegynder
11. december 2013 - 15:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Udlånings database

Hej alle
Jeg sidder med et problem i Visual Studio og SQL server. Jeg vil gerne lave en Windows form applikation i Visual studio 2012 eller 2013 (Jeg har begge versioner til rådighed så det er lige meget hvilken) og jeg vil gerne connecte til min SQL server 2012. Så jeg kan lave et udlånings program, der gemmer dataen i min SQL server så jeg kan finde det frem igen og se de gamle udlån. Programmets grafiske specifikationer er ikke så vigtige, men der skal kunne vises 10 forskellige pc'er (som er de pc'er der skal udlånes)  der skal kunne vises om de er udlånt, eller hjemme, og hvilken dato de bliver udlånt og afleveret, og så skal jeg kunne hente "arkiveret" data fra min sql server frem.
Jeg har kun 2 ugers erfaring med C# og visual studio, men lidt mere erfaring med SQL server. Så undskyld på forhånd hvis jeg har glemt en masse detaljer.
Jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem, og på forhånd tak.

Jacob
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2013 - 15:20 #1
desktop app
WPF
simpel ADO.NET for database tilgang

lyder som nemmeste vej frem i mine oejne
Avatar billede Jacob-P Nybegynder
11. december 2013 - 19:05 #2
Er det noget du kan være lidt mere specifik om?
Er det noget man kan lave i Visual Studio 2012 og 2013? Og har du en guide til hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2013 - 19:28 #3
Ja - det kan du sagtens lave i VS 2012 (og 2013).

Jeg er ikke helt klar over hvad du soeger. C# guide? ADO.NET guide? WPF guide?
Avatar billede Jacob-P Nybegynder
11. december 2013 - 22:46 #4
Helst gerne en opdateret guide til hvordan man kan lave sådan et database system der er connected til en SQL Server i C# (VS 2012/2013), da jeg gerne vil studere indenfor C#. Jeg har søgt på Google, men det er alle outdatede guides hvor de bruger VS 2008 eller 2010.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. december 2013 - 01:22 #5
ADO.NET har ikke aendret sig siden .NET 1.0 eller 1.1 (VS 2002 og 2003), saa til database delen kan du sagtens bruge en aeldre guide.
Avatar billede Jacob-P Nybegynder
13. december 2013 - 10:43 #6
Hej Arne
Jeg har nu fulgt dit forslag med ADO.NET og det virker uden problemer, det var lige det jeg skulle bruge, så mange tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2013 - 01:12 #7
Hvis man kan SQL og evt. har lidt erfaring med ASP eller PHP, saa er ADO.NET nemt at gaa til.

Paa et tidspunkt skal du nok kigge paa forskellige ORM bl.a. Entity Framework og NHibernate hvor man tilgaard databaser uden selv at skrive SQL.

Men jeg vil anbefale noget erfaring med C# inden man kaster sig over disse.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2013 - 01:12 #8
og et svar