Avatar billede nqrlund Nybegynder
07. november 2013 - 22:58 Der er 19 kommentarer

Hvordan sletter jeg windows når jeg installere opensuse

Hej...

Jeg har lige installeret opensuse på min bærbar, men nu har jeg så både windows 7 og opensuse som styresystem på min computer. Så mit spørgsmål er hvordan sletter jeg windows helt?
Avatar billede Blandy Praktikant
08. november 2013 - 08:16 #1
Du skal bare formater din hdd. Det kan du enten gøre før du installer dit opensource OS, eller via installationen af samme sandsynligvis.
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 08:41 #2
Okay tak for svaret. Jeg syns ikke jeg havde mulighed for at gøre det under installationen, men det er sikkert bare mig der overså noget. Kan du fortælle mig hvordan jeg sletter det inden jeg begynder på installation af opensuse?
Avatar billede Blandy Praktikant
08. november 2013 - 08:55 #3
hvad er det for et OS du prøver at installer?
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 09:33 #4
Det er linux openSUSE kde. Jeg har os fået det installeret og det det kører rigtig fint, jeg vil bare gerne ha slettet windows helt.
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 12:52 #5
Hvis du vil formatere harddisken så skal du have adgang til den fra et styresystem eller ved at bruge en bootdisk (boote fra USB-pen eller CD/DVD).
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 12:57 #6
Du kan ikke formatere partitionen hvis det styresystem du har startet ligger på partitionen.
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 13:22 #7
Hmm forstår ikke helt hvad du mener med det? Jeg installeret opensuse fra en dvd skive.
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 13:25 #8
Men hvordan formatet jeg min hdd helt?
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 13:43 #9
Det skal ikke være en hvilken som helst boot-cd der skal være et program på som kan formatere harddisken.

Du kan lave din egen boot-cd ved at bruge følgende image:
http://cht.dk/data/programmer/delpart.iso

Hvis du ikke har et program til at brænde cd'er med så kan du bruge: Ashampoo Burning Studio Free eller MagicISO.
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 14:04 #10
Vil det så gøre at der ikke er et styresystem eller noget som helst andet tilbage på min harddisk
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 14:31 #11
Ja alt på harddisken bliver slettet også partitioner.
Avatar billede nqrlund Nybegynder
08. november 2013 - 14:47 #12
Okay det må jeg prøve så. Men bagefter så kan jeg installere mit nye OS (openSUSE) ikke?

Har os lige et andet spg. På min computer som den er nu hvor der både er openSUSE og windows 7, der kører windows 7 rigtig dråligt og er fyldt med virus, og openSUSE kører rigtig godt. Men vil eventuelle virus ikke følge med på begge styresystemer eller ligger viruserne på det enkelte styresystem?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. november 2013 - 18:04 #13
http://opensuse-guide.org

De evt vira ligger på Window partionen.  Der er så godt som aldrig set vira på Linux

Hvis du vil formatere hele harddisken, og kun  installere openSUSE kan du være ligeglad med vira.

Husk alligevel på, at der kommer ny openSUSE 13,1 om 10 dage, så måske var det en ide at vente til den kommer. Det er sandsynligvis 12,3 du har downloadet.

Dualbooth ( både Windows og openSUSE samtidig) kan efter min mening være en god ide at starte med for at lære Linux.  Det er ikke noget man kan fra dag til dag
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. november 2013 - 18:08 #14
ovenforviste guide, her med google translate, er det en god ide at følge slavisk. Især hvis det er første gang du installerer openSUSE

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=da&js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fopensuse-guide.org%2F
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 19:09 #15
Ja du kan godt installere openSUSE bagefter når du har brugt boot-cd'en.
Avatar billede cht22 Professor
08. november 2013 - 19:13 #16
Det burde være muligt fra openSUSE at slette partitionen med Windows. Så har du fjernet al virus. Det kan ikke sprede sig på en computer fra Windows til Linux. Så kan du eventuelt geninstallere Windows på partitionen igen. Det er nok måden at gøre det på.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. november 2013 - 19:26 #17
#16

hvis du også vil installere windows er langt den nemmeste måde at have 2 partioner. Med windows installeret først.

OpenSUSE finder med Grub2 og bootloader ud af at lave opstarten,

Men Windows først på en partion. Ellers kan det blive en meget vanskelig installation.

Jeg bruger i dag kun openSUSE, men har tidligere i mange år kørt med Dual Boot.
Avatar billede Andershoegh Seniormester
08. november 2013 - 19:28 #18
kopieret fra Guiden:

.4 Dual Boot (openSUSE and MS Windows on the same computer)
Having openSUSE and MS Windows installed on the same computer is usually fairly simple if MS Windows was installed first. During installation openSUSE will detect MS Windows and the bootloader will display a menu on each startup letting you choose whether to boot openSUSE or MS Windows.
Avatar billede cht22 Professor
09. november 2013 - 00:27 #19
Ja hvis du vil have Linux og Windows installeret samtidig så er det bedst at installere Windows først og derefter Linux.