Avatar billede MOJM Nybegynder
18. oktober 2013 - 14:55 Der er 5 kommentarer

Rækkefølge efter hvornår på året man har fødselsdag

Hej Eksperter
Jeg har en kolonne med fødselsdatoer (i dato format) i et Excelark. Nu vil jeg gerne kunne ændre rækkefølgen (automatisk), sådan at man kan se hvornår på året de har fødselsdag, og ikke som nu, i dato-orden (alder).
Håber I kan hjælpe, så jeg ikke skal gøre det manuelt mere :-)

På forhånd tak
/MOJM
Avatar billede anedi Ekspert
18. oktober 2013 - 15:13 #1
Du kan lave to ekstra kolonner med måned og dag.
Og så sortere det hele først på måned og så på dag.

Hvis fødselsdagen står i A2:
B2: =måned(a2)
C2: =dag(a2)

Vælg herefter sorter efter måned og tilføj et niveau, hvor du sorterer efter dag.

Vh
Anedi
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2013 - 15:37 #2
min fødselsdagskalender har navn i A, og dato i B. Og så sorteringsfeltet i C på formen MMDDÅÅÅÅxxx
dvs dag og måned med foranstillet 0, og slutter med de første 3 tegn i navnet, så de kommer alfabetisk ved fx tvillinger.
=HVIS(MÅNED(B2)<10;"0";"")&MÅNED(B2)&HVIS(DAG(B2)<10;"0";"")&DAG(B2)&ÅR(B2)&VENSTRE(A2;3)
18. oktober 2013 - 17:51 #3
Fødselsdato i A1 9-maj-2013
=TEXT(MONTH(A1);"00")&TEXT(DAY(A1);"00")
Dette resulterer i 0509 - dette skulle være til at sortere fornuftigt på ifht. til dit ønske
Avatar billede claes57 Ekspert
18. oktober 2013 - 18:22 #4
#3, tak, jeg simplificerer min udregning.
Avatar billede MOJM Nybegynder
18. oktober 2013 - 22:08 #5
#3 det var jo lige det jeg skulle bruge, tak.
Læg et svar så er der point :-)