Avatar billede perav Nybegynder
20. september 2013 - 19:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer grafik på en ny skærm med usb-tilslutning

Har lige købt en ny fladskærm til pc det er en (AOC E2251FWU - LED-skærm - 22" - 1920 x 1080 - 150 cd/m2)

Den bliver tilsluttet til USB-stik på pc'en og får også strøm derigennem, hvordan fungerer styringen af grafikken, nu da den ikke er tilsluttet til VGA/DVI-indgang.

Jeg har install noget driver til den som fulgte med, men benytter den sig af det indbyggede grafikkort?
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. september 2013 - 20:18 #1
Har set datablad og test af den. Databladet siger den bruger så lidt som 28Watt. Fra en USB2 port må man ifølge standarden kun trække 0,5 ampere -USB porten er på 5V det betyder man efter normen højest må forbruge 2,5 Watt. Jeg ved godt at nogle USB porte eller opladere giver mere - har dog ikke set mere end 1A dvs 5 Watt. Det ser ud dog ud til at gå.

The last piece to the e2251Fwu is a cord with a single male USB port on one end and two male USB heads on the other. The single end connects to the monitor, and the dual end goes into your PC. Though there are two USB jacks on one end of the cord, most computers require only one USB port to be plugged in for the monitor to work.
Avatar billede perav Nybegynder
20. september 2013 - 20:25 #2
Ja det er meget fint, tak for oplysningerne, men jeg er egentlig mere interesseret i at vide hvordan den arbejder sådan helt grafisk.

Ved de tidligere skærme som benyttede VGA/DVI sad skærmen jo direkte på grafikkortet og man kunne konfigurerer denne via grafikdriveren, men hvordan styrer jeg skærmen nu??? - Der er endvidere heller ikke nogen knapper på skærmen til diverse justeringer.
Avatar billede Qwest Nybegynder
21. september 2013 - 09:52 #3
Skærmen du har købt bruger en teknologi kaldet "DisplayLink".

Det går i bund og grund ud på at du istedet for at tilslutte noget (en skærm) direkte til grafikkortet ved enten brug af HDMI eller et DVI kabel som man ellers normalt bruger - så tilslutter man istedet sin skærm til sin USB2.0 eller USB3.0 port og derfra får man så signalet ud. Du skal selvfølgelig lade dit grafikkort blive siddende i computeren da den stadig bruger denne til at genere det grafiske signal ud til skærmen - med mindre du har en integreret løsning på selve CPU'en (processoren) som en del nyere  processorer har mulighed for.

Du kan konfigurere din skærm ved at installere det medfølgende software eller ved at hente den sidste nye version fra deres hjemmeside her: http://www.displaylink.com/support/downloads.php

Når software driveren er installeret får du et ikon nede i tray-baren, ikonerne ved uret nederst til højre på f.eks. Windows7 eller i Windows8 skal du ud på skrivebordet og derfra gå ned til tray-baren, hvor det skulle være et ikon tilhørende den DisplayLink driver du har installeret tidligere.

Du vil efter hvad jeg har forstået på det, ikke skulle bruge f.eks. NVidia kontrolpanelet eller ATI Catalyst konfiguration til noget fremover til at indstille den skærm du har købt. Hvis du stadig har skærme sat direkte til grafikkortet vil du dog stadig skulle bruge NVidia eller ATI kontrolpanelet til at konfigurere disse skærme.

Du kan læse mere om hvordan teknologien virker her:
http://www.displaylink.com/technology/technology_overview.php

Håber du blev lidt klogere og ellers læs linket ovenfor.
Avatar billede perav Nybegynder
21. september 2013 - 20:45 #4
Super det var lige det jeg ville vide :-) - Så det vil med andre sige at jeg fortsat kan opgraderer mit grafikkort (hvis jeg ville det)og at den nye skærm vil benytte driveren til dette kort.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. september 2013 - 09:35 #5
#4 grafikkortets driver gør så dit grafikkort udnyttes korrekt og skærmdriver/software benyttes til skærm.. Efter min mening en ret klodset løsning, men håber da det fungere godt rent grafiskt :)
Avatar billede perav Nybegynder
22. september 2013 - 20:30 #6
Jeg fik det ikke til at fungerer på den første pc jeg prøvede på (win7), men en anden jeg har med Win8 lykkedes det, jeg skulle dog hente en ny driver på hjemmesiden til skærmen.