Avatar billede por1 Seniormester
01. september 2013 - 10:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

scanning/paint

når jeg scanner et billede og åbner det i paint ser det helt normalt ud MEN, når jeg så markerer en del af billeder og gemmer det som en .jpg fil så bliver dette billede meget mindre?? nogen idéer?
Avatar billede milter Ekspert
01. september 2013 - 10:48 #1
Hvis du har et stykke papir med et billede på, og du så klipper en lille del af billedet ud, så vil det billede jo også være meget mindre end det oprindelige store stykke papir.

Det samme sker med dit skannede billede.
Avatar billede por1 Seniormester
01. september 2013 - 10:55 #2
så langt så godt, men kan jeg ikke forstørre det op så jeg kan gemme det større billede?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2013 - 11:03 #3
når du skanner, så skal du vælge en rimelig høj DPI (opløsning), så billedet kommer ind i paint i en god kvalitet.
I paint (win7) når du har billedet inde, så i menuen vælger du egenskaber - der kan du sætte størrelsen.
Avatar billede por1 Seniormester
01. september 2013 - 11:11 #4
jeg kører win7, men i paint kan jeg ikke se "egenskaber"
Avatar billede claes57 Ekspert
01. september 2013 - 11:24 #5
i toppen til venstre har du filmenu (ikon) + Hjem og Vis
i filmenu ligger egenskaber (3. sidst)
Avatar billede por1 Seniormester
01. september 2013 - 11:47 #6
ja, det kan jeg der kommer bare ikke noget ud af det, skærmbilledet ændrer sig ikke, selvom jeg ændrer cm
Avatar billede milter Ekspert
01. september 2013 - 11:54 #7
Hvis du skal "forstørre" et digitalt billede, kan det kun gøres ved at forøge pixelantallet. Det går ud over kvaliteten, og normalt kan man som regel gå ud fra, at en forstørrelse på over 25% ikke vil blive godt.

Fremgangsmåden bør være, at du fra starten bestemmer dig for, hvor stort billedet skal være, og det indstiller du med DPI under skanningen. Prøv at læse lidt om, hvad man skal tage hensyn til, når man skanner et billede i linket herunder:

http://www.pensionistedb.dk/pdf4/scanner%20og%20foto.pdf
Avatar billede por1 Seniormester
02. oktober 2013 - 14:53 #8
er løst.
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2013 - 23:21 #9
Hvordan?
Avatar billede por1 Seniormester
03. oktober 2013 - 20:28 #10
jeg havde scannet mine mærker ind som jpg men da jeg så prøvede at scanne dem ind som bmp filer 600 dpi så var det som jeg ville have det.
er det svar nok? eller vil du ha' noget uddybet, så bare skriv.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 12:58 #11
Tak. Det er så den metode, claes57 og andre har foreslået :-)
Avatar billede por1 Seniormester
04. oktober 2013 - 14:49 #12
så vidt jeg kan se er der ingen, der har foreslået at jeg skal ændre jpg til bmp.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 15:18 #13
Du behøver ikke ændre det til BMP. I menuen "Adjust the quality of the scanned picture" kan du ændre DPI. I linket herunder vil du finde det i punkt 8:

http://socialwork.berkeley.edu/Computing/Scanning.shtml
Avatar billede por1 Seniormester
04. oktober 2013 - 15:40 #14
ja, men jeg havde jo prøvet at ændre dpi i jpg men jeg kunne ikke få det til at virke. og lad mig lige slå fast, jeg vil inderligt gerne tildele point.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 19:48 #15
Det er ikke så meget pointene for mit vedkommende, men hvis andre med samme problem som dig finder frem til dette link, ville det hjælpe dem, hvis løsningen stod beskrevet her :-)

Og hvis du ikke kan få det til at virke ved at ændre DPI under "Adjust the quality of the scanned picture", er der noget andet galt.

Hvad mener du forøvrigt med det, du skriver i spørgsmålet: "... bliver dette billede meget mindre"?

Mener du i pixels, MB, eller ..?
Avatar billede por1 Seniormester
04. oktober 2013 - 19:52 #16
pixels
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2013 - 20:55 #17
OK. I dit indledende spørgsmål skriver du, at "... når jeg scanner et billede og åbner det i paint ser det helt normalt ud MEN, når jeg så markerer en del af billeder og gemmer det som en .jpg fil så bliver dette billede meget mindre?? "

Dit udklippede afsnit af billedet vil altid blive mindre i både pixelantal og MB end originalen, som jeg forklarede det i indlæg #1.

Så skriver du i indlæg #6, at "... skærmbilledet ændrer sig ikke, selvom jeg ændrer cm".

Det kræver nok en lidt længere forklaring, men størelsen af et billede på en skærm afhænger af mange ting. Et billede på 1200x1800 pixels vil på en skærm med en opløsning(pixelantal) på 1200x1800 pixels i langt de fleste tilfælde fylde det samme som et billede på 3600x5400, selv om det sidste er 3 gange større på begge led. Det skyldes, at de fleste programmer er indstillet til at tilpasse størrelsen af det viste billede til størrelsen af skærmen.

Hvis billedet bliver mindre i pixels end skærmopløsningen, vil det fylde tilsvarende mindre på skærmen.

Når du scanner et billede, er valget af DPI meget vigtigt. den metode, du beskriver i #6, duer ikke til at føre billedet større i pixels. Nu kender jeg ikke Paint særligt godt, men den ændrig af cm, du taler om i det link, vil sikkert kun ændre størrelsen af billedet, hvis du skal printe det ud.

Prøv at læse linker herunder for at forstå betydningen af billeders DPI/PPI:

http://www.knl-dtp.dk/portfolio/oplosning.pdf
Avatar billede por1 Seniormester
04. oktober 2013 - 22:18 #18
det gør jeg.