Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2013 - 22:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word 2013: Live-indsætning af objekter i form af andre worddokumenter

Godaften

Jeg leder efter, om der findes en mulighed i MS Word 2013, der tillader, at flere kan arbejde i samme dokument på samme tid.

Den umiddelbare tanke var, at man kunne have fx hvert kapitel adskildt i forskellige worddokumenter, og at teksterne fra disse worddokumenter så kunne indsættes i et hoveddokument.
Det kan man godt - andre filer kan indsættes som objekter, og deres indhold vises fint i dette hoveddokument.
Men det virker som om, at disse objekter ikke henter indholdet "live" fra dokumenterne. Hvis jeg laver ændringer i et af kapitlerne ved at skrive i det pågældende dokument, så sker der intet i hoveddokumentet. Jeg skal på ny indsætte dokumentet som objekt igen, for at se disse ændringer.

Så hvis denne tanke skulle være løsningen, så har jeg brug for hjælp til, hvordan man indsætter de andre dokumenter som objekter på den rette måde - eller i det mindste hvordan man opdaterer sit hoveddokument, så alle objekter viser det øjeblikkelige indhold fra hver deres kilde.

Hvis I kender til LaTex, der kan inkludere flere andre filers indhold i et dokument, så er det en lignende mulighed i MS Word der var tanken her.

Hvis der findes andre muligheder for co-editing, som det kaldes, hvor flere kan arbejde samtidig i et word-dokument, så er jeg meget taknemmelig. Ideelt skulle man kunne skrive direkte i den samme tekst ligesom i Google Docs - men så højt vil jeg dog ikke sætte mine forhåbninger.

Jeg takker på forhånd for hjælp og ideer hertil. Fortsat god sommer.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. juli 2013 - 04:17 #1
Jeg tror, uden  at være specielt klog på dit problem, at fejlen ligger i, at du har indsat de enkelte dokumenter som  objekter.
Hvis du vil have hoveddokumentet til at opdatere fra de enkelte indsatte dokumenter, så skal du nok snarere oprette lænker til disse dokumenter.
Det indebærer så det problem, at hvis du sender dit dokument til en anden, så vil lænkerne kun fungere, hvis modtageren er på samme netværk, og har den samme opsætning med netværksdrev.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2013 - 11:42 #2
Det er fint i så fald. Det vil køre over dropbox, så det lokale filsystem er ens.

Men hvordan laver man sådanne lænker...?
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2013 - 11:54 #3
Så lykkedes det!
Jeg prøvede at lede efter en sådan "lænke" som ptj_11 nævner, og ved  nøje eftersyn er der en lille knap i objektvinduet, hvor man kan vælge "Kæde til fil".

Altså, sæt markøren dér, hvor teksten skal indsættes -> Klik "Objekt" i fanen "Indsæt" -> Vælg fanen "Opret fra fil" i vinduet, der åbnes -> Afkryds "Kæde til fil"-checkboksen -> Vælg den pågældende fil, som der skal hentes tekst fra, og klik ok.

Nu virker det. Der kan skrives i det andet dokument, og ved at åbne hoveddokumentet (eller ved at højreklikke på objekterne og vælge "Opdater") så opdateres ændringerne i hoveddokumentet.

Smart

Jeg tænker, at ptj_11 fortjener mine point som den eneste med et forsøg på hjælp, og som guidede mig i den rette retning. Læg venligst et svar, ptj_11.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. juli 2013 - 14:01 #4
Det får du her.
Du skal nok lige gøre de andre forfattere opmærksom på, at de ikke må gemme deres respektive dokumenter andre steder, end der hvor de åbner originalen fra, og de må heller ikke ændre filnavnet.
Et andet muligt problem er, at på de respektive pc´ere ligger dropbokmappen ikke på samme sti- eks.:
C:\Documents and Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox
Brugernavnet er forskelligt på de forskellige brugeres maskiner, men det vil kun være et problem, hvis brugeren ønsker at åbne hoveddokumentet.
Dine lænker vil komme til at se cirka sådan her ud:
C:\Documents and Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"Fælles-Dokument"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"1. Kapitel"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"2. Kapitel"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"3. Kapitel"
o.s.v.
Men det forhindrer ikke, at I kan benytte denne metode. Kæderne vil virke på din maskine, og når alle dokumenter er færdige, så samler du bare det hele til et endeligt dokument.
Det vil også være muligt at ændre lænkerne på den enkelte maskine ved hjælp af lidt VBA-kodning, men det ligge uden for mine evners rækkevidde.
Det vil du kunne få hjælp til i en ny tråd i anden kategori.
Der skal naturligvis laves kode til hver af deltagerne maskiner, men har du først en enkelt udgave af koden, så udskifter du bare brugernavnet for hvert skift.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2013 - 15:28 #5
Ok. Når man har på denne måde inkluderet andre filer i Word-dokumentet, kan man da ikke få systemet til at benytte en lokal (relativ) sti?

Sådan at stien i stedet for den absolutte sti:
C:\Documents and Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"Fælles-Dokument"\"inkluderet-fil"

bliver en relativ sti i stil med:
\"inkluderet-fil"

Jeg får det i hvert fald testet, så jeg kan vende tilbage med konklusionen. Tak for uddybelsen.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. juli 2013 - 17:03 #6
Det ville man sikkert kunne, hvis du kun arbejdede på din egen maskine, men her synkroniserer du ved hjælp af "Drobbox".
Når de andre forfattere installerer drobbox på deres maskiner, så lægger drobbox mappen sig under brugerens profilmappe, så når du uploader/synkroniserer dit dokument, så er stien til linket ikke funktionel mere.
Eksempel:
På din maskine vil links i kæden mellem hoveddokumentet se ud på denne måde:
C:\Documents and Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"Fælles-Dokument"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"1. Kapitel"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"2. Kapitel"
Settings\"Dit-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"3. Kapitel"
På forfatter nr. 2 vil stien i kæden stadig se ud på samme måde, men den faktiske placering vil ud på denne måde:
C:\Documents and Settings\"Hans-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"Fælles-Dokument"
Settings\"Hans-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"1. Kapitel"
Settings\"Hans-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"2. Kapitel"
Settings\"Hans-Brugernavn"\Dokumenter\Dropbox\Projekt\"3. Kapitel"
Bemærk forskellen:
"Dit-Brugernavn"
"Hans-Brugernavn".
Kæden vil altså ikke virke, før den bliver rettet, så den peger ned på den korrekte sti.
/ptj_11
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2013 - 18:32 #7
Uden at have undersøgt det nærmere, så virker det når vi forsøger. Altså, opdateringerne sker i dokumentet uden problemer, også når andre (en mac-bruger i dette tilfælde) kigger i dokumentet.

Den eneste forskel er, at man inde i dokumentet ikke kan dobbeltklikke på objekterne og åbne dokumentet, der hører til. Det kan kun jeg, der har oprettet det.

Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue, hvad grunden er til dette. Og jeg har ingen grund til at bruge tid på at lede efter en grund her. Problemet er løst, så det er jo dejligt.
Avatar billede ptj_11 Forsker
08. juli 2013 - 20:12 #8
Årsagen er den beskrevne, men hvis de fungerer for jer, så er alt OK.
Årsagen til at det er et opdateret dokumment de andre brugere ser, må være, at dokumentet er opdateret på din maskine, inden det bliver synkroniseret.
God fornøjelse med det.
/ptj_11