Avatar billede jakobdo Ekspert
26. maj 2013 - 11:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nybegynder C# usersettings spørgsmål

Hej,
jeg sidder og leger lidt med et C# program.

Det skal forbinde til en database.
Jeg har kigget på: userSettings

Og det kan jeg jo fint sætte gennem visual studio.

Men hvis vi siger jeg skulle lave programmet til en "rigtigt" program, så skal en bruger jo ikke gå via visual studio.
Vil en bruger så "bare" rette informationerne via: program.exe.config?

Eller findes der en smart måde at lave en slags "options/settings/preferences" menu i et C# program?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2013 - 15:57 #1
Normalt vil man nok opdele brugere i 2 grupper:
1) dem som kan finde ud af at rette en tekst fil med en editor *og* man oensker at de selv retter database connection string
2) dem som ikke kan finde ud af at rette en tekst fil med en editor *og* man ikke oensker at de selv retter database connection string

:-)

Men man kan gemme app settings fra programmet og man kan naturligvis lave en lille form til indtastning af connection string. Jeg kender dog ikke noget som er faerdigt out of the box.
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. maj 2013 - 13:10 #2
Du har jo ret Arne.
Jeg har nok primært med folk at gøre i kategori 1.

Men har du en lille tutorial til det med en form til indtastning. Ved ikke lige hvad det hedder i C# termer.

Og hvis du smider et svar, så er den fjong.
Avatar billede jakobdo Ekspert
27. maj 2013 - 13:21 #3
Jeg fandt denne: http://www.homeandlearn.co.uk/csharp/csharp_s13p1.html

Men smid du bare et svar Arne.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2013 - 20:58 #4
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2013 - 21:00 #5
Hvis jeg skulle lave en brugervenlig connection string form, saa ville jeg lave en form med et felt per del af connection string og saa bruge *ConnectionStringBuilder klasse til at konstruere den endelige connection string med.
Avatar billede jakobdo Ekspert
03. juni 2013 - 10:19 #6
Jeg beholder bare config i .config filen.
Det er fint for nu.
Tak for input.