Avatar billede dbg Juniormester
19. maj 2013 - 12:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man et såkaldt script?

Hej.. min kæreste har en blog som hun ligger nye billeder op på hver dag, og hun bruger utrolig mange timer på at lave logo, ændre farvetemperatur og lave rammer på hver enkelt billede..

jeg har allerede lavet en logo.png fil til hende som hun kan sætte på alle billederne i et huk med "XnView" under funktionen "multi konverter" og det har da hjulpet lidt men jeg tænker at man kan vel lave et script (tror jeg det hedder) som kan få et tegne program som  "XnView" eller "photoshop" til at gøre hele arbejdet automatisk ved en hel mappe med billeder af gangen.. er det korrekt? og hvordan gør jeg?

skal jeg installere photoshop på hendes computer eller er XnView nok? for skal helst være et program som ikke bruger for mange ram og cpu da hun har en lille og ret svag mini bærbar som knap nok kan trække windows.
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
19. maj 2013 - 13:46 #1
Du kan prøve photofiltre / photofiltre X og se om du kan bruge det : http://netkoder.dk/netkoder/programmer_photofiltre.php

Der er en funktion i Tools menuen der hedder Automate / Batch som kan gøre ting på flere filer.

X udgaven af programmet kan mere men koster penge.
Avatar billede dbg Juniormester
19. maj 2013 - 14:08 #2
jeg bruger også selv photofiltre.. har lavet logoet i det..

jeg tænke om man kunne lave logo/vandmærke med både logo og ramme i én fil og så bruge XnView til at ligge det hele ind som et logo?

jeg har allerede lavet logoet i phoyofiltre men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg kan lave rammen og ikke mindst hvordan jeg få ramme og vandmærke sat ind i samme PNG fil..
Avatar billede dbg Juniormester
20. maj 2013 - 16:38 #3
jeg har prøvet med photofiltre men kan ikk få det til at blive som jeg gerne vil have det
Avatar billede dbg Juniormester
29. juli 2013 - 11:41 #4
jeg fandt en løsning.. jeg lavede rammen i photoshop og gemte den som en fil og derefter brugte jeg dette geniale progam "xnconvert" til at konvatere alle mine billeder på en gang til et bestemt størrelse, autokontrast, logo, ramme osv.

det smarte ved programmet er at man kan gemme settings som et script og næste gang man åbner vælger man bare scriptet med de settings man f.eks. gerne vil have til at konvaterer billeder til ens blog, så vælger man de billeder man vil konvatere og trykker start, og ud af den anden ende kommer der alle billeder med de samme settings på meget kort tid..