Avatar billede kris914g1 Nybegynder
13. april 2013 - 21:54 Der er 11 kommentarer

hvad er de bedste programerings sprog og lavet en OS i?

hey kunne godt tænke mig at lave et OS men hvad forden et programmerings sprog er bedst til at lave et OS i
Avatar billede swiatecki Novice
13. april 2013 - 22:31 #1
C, tilsat til c++ er nok ikke helt dumt. Og et "par" års erfaring
Avatar billede escape4ever Novice
13. april 2013 - 22:33 #2
har du arbejdet ekstrem meget med programmering og udvikling?
ved ikke om du har regnet med det var let men at lave et helt OS som  f.eks windows, mac os eller et linux OS, det kræver altså ret meget viden om computere,  Os kerne mm. det er ikke noget man bare laver.

/escape4ever
Avatar billede jensenjs Juniormester
13. april 2013 - 23:14 #3
C++

eller for de rigtigt hartcore Assembler kode
Som så Assembles.
Jeg prøvede for mange år siden med lidt Assembler kode der skal man virkelig holde tungen lige i munden, jeg fik lavet en lille programstump der kunne sorterer en talrække i stigende rækkefølge.

Det var så omstændigt, spændende men VIRKELIG omstændigt, at jeg holdt mig til C og Basic.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. april 2013 - 03:38 #4
OS kerner bliver typisk lavet i C idag. I gamle dage blev de typisk lavet i assembler.

Der er set eksempler paa brug af andre sprog saasom PL/I, Pascal og Bliss.

I nyere tid er der lavet eksperimentelle OS kerner i managed sprog som C#.

Men ingen tvivl om at hvis OS kerne er din interesse, saa skal du igang med C.

Diverse libraries, shells, utilities, applications som kommer med et OS kan laves i hvad som helst. C og C++ er dog stadigt de mest populaere.
Avatar billede jensenjs Juniormester
14. april 2013 - 10:17 #5
Som du skriver arne_v
Helt korrekt, og jeg kommer nok aldrig til at diskuterer med dig omkring sådan noget, der vil jeg overgive mig på forhånd :-)

Jeg er selv en habil programmør, men jeg har trukket mig tilbage, og vil til at genoptage programmeringen igen, men det bliver så afhængig af projektet hvilket sprog jeg bruger.
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
14. april 2013 - 11:45 #6
Der benyttes atadig ASM til OS udvikling.
Der er ting du ikke kan med C eller C++ når du skal kode opimod hardware. Windows7, 8 osv. er et mix af C, C++ og ASM.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2013 - 04:20 #7
Det er ikke meget idag.

Eksempel:

FreeBSD

source bestaar af 50044 filer

heraf er der 700 assembler filer (.s og .asm)

de understoetter ca. 10 forskellige ISA (x86, x86-64, IA64, Power32, Power64, SPARC32, SPARC64, ARM, MIPS, PA)

det er gennemsnitligt 70 assembler filer per ISA

ikke specielt meget
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2013 - 04:31 #8
Jeg ved af gode grunde ikke hvad fordelingen er for Windows.

Men  Windows NT blev i sin tid designet med et formaal at vaere portabelt med et meget lille HAL som er CPU specifikt.

Og designet holder stadigvaek nogenlunde. HAL ligger i C:\Windows\System32\ntoskrnl.exe.

En product manager for et Windows produkt har engang udtalt "We use almost entirely C, C++, and C# for Windows. Some areas of code are hand tuned/hand written assembly.".

Saa jeg tror ikke at der er saa meget assembler i Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. april 2013 - 04:36 #9
Hvis vi gaar laengere tilbage i tid, saa blev VMS skrevet i 1/3 assembler, 1/3 Bliss og 1/3 alt muligt andet, og IBM mainframe (MVS) var ogsaa meget assembler - citat wikipedia "At first IBM described MVS as simply a new release of OS/VS2, but it was, in fact a major rewrite. OS/VS2 release 1 was an upgrade of OS/360 MVT that retained most of the original code and, like MVT, were mainly written in Assembler. The MVS core was almost entirely written in Assembler XF, although a few modules were written in PL/S, but not the performance-sensitive ones, in particular not the Input/Output Supervisor (IOS).".
Avatar billede gorgemuld Nybegynder
15. april 2013 - 08:55 #10
Jeg tror jeg fik det til at lyde som om jeg mente 100% ASM, det er selvfølgelig ikke rigtigt. Den overvejende del er som du nævner, Arne, C og C++. Men der er stadig i Windows en del ASM.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2013 - 05:11 #11
Tid at faa afsluttet her?