Avatar billede HeboIT Nybegynder
20. marts 2013 - 14:38 Der er 8 kommentarer

åbner email uden æøå

Hejsa

Jeg har et script der åbner en email en brugerens emial klient når man klikker på en knap. Problemet er at mellemrum og æ,ø og å ikke vises korrekt når de er udfyldt på hjemmesiden og sendes i subject og body til emailen. Hvordan tilretter jeg min kode så det virker korrekt?

<body>
<form name="form1" method="GET" action="mailto:feedback@domain.dk" enctype="text/plain">
<br><br>Subject:<br>
<input type="text" name="subject" value="hejsa med jer søde venner">
<br><br>Body:<br>
<textarea name="body" rows="10" cols="50">Hejsa, dette er en test...måske</textarea><br>
<input type="submit" value="Åben email">&nbsp<input type="reset" value="Slet alt"">
</form>
</body>
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2013 - 15:32 #1
<ole>

Hvilket tegnsæt bruger du i dokumentet?

/mvh
</bole>
Avatar billede HeboIT Nybegynder
20. marts 2013 - 15:51 #2
Intet. Min test kode er den som jeg har sat ind øverst. Intet andet befinder sig på .html siden.
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2013 - 15:56 #3
Er der intet andet kode i dokumentet? Du har f.eks. ikke noget <html> eller <head> element?

I så fald skulle du måske overveje at skrive koden ind i et HTML-dokument  =)
Avatar billede HeboIT Nybegynder
20. marts 2013 - 16:09 #4
jo jeg har naturligvis <head><body> etc i det oprindelige dokument. Jeg valgte bare at inkludere den kode der SKAL være der for at gøre MIN kode overskuelig.

Men da den kode jeg har vedlagt laver den beskrevne fejl. Tænkte jeg der måske var nogen der vidste om det er noget <html><head> etc kode der mangler og hvad det skal være
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2013 - 16:15 #5
Det er ret afgørende for problemet, hvad der står mellem <head> og </head>. Hvad står dér?
Avatar billede HeboIT Nybegynder
21. marts 2013 - 10:04 #6
der står

<head>

</head>

Som du kan se står der ikke noget. det jeg har brug for er HVAD der skal stå hvis det er nødvendigt. Det her må da være et generelt sprøgsmål om hvordan man håndterer mellemrum og æøå og ikke om hvordan MIN kode er. troede jeg :D
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2013 - 15:49 #7
Det bør altid være angivet, hvilket tegnsæt man bruger - og det bør være et bevidst valg. I dag bruger de fleste utf-8. Desuden skal HEAD elementet i øvrigt indeholde et TITLE element. Altså som minimum:

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Sidens titel</title>

Det løser dog formodentlig kun en del af problemet. Derudover skal du sikkert skifte en masse tegn ud med noget script - ikke mindst mellemrum, som bliver til plusser med den mail-metode.

At sende mails med mailto pseudoprotokollen er i det hele taget en bedaget og forældet metode fra WWW's barndom. I stedet bør du bruge en serverside løsning. Din serverløsning tilbyder med garanti en eller anden form for serverside mail-afsendelse. Brug den i stedet  =)
Avatar billede olebole Juniormester
21. marts 2013 - 15:50 #8
- hov, jeg glemte at slutte HEAD-tagget  =)

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Sidens titel</title>
</head>