Avatar billede stausholm17 Nybegynder
07. marts 2013 - 10:35 Der er 9 kommentarer

Strømkabler

Hej med jer :)

VI er i gang med et eksamensprojekt i faget teknologi, hvor vi arbejder med ledninger og optimering. Vi gad godt at kende svaret på hvorfor ledninger til fx bærbare computer har en ledning på længe mellem 1,5-3meter? Da vi igennem nogle undersøgelser vi har lavet viser sig at mange problemer med det, og synes det er mere irriteret end nyttigt, så om i kan give os en forklaring på det, da dette skal bruges til vores opgave :)

På forhånd mange tak!
Avatar billede finb Ekspert
07. marts 2013 - 10:50 #1
Fabrikanten vil helst levere 0 (nul) meter ledning, for det er billigst for ham.
Hvis ledningen skal være lang, skal den være tykkere pga. Ohm, det er dyrt for fabrikanten.
Hvis fabrikanten kun leverer ½ meter, bliver kunderne sure.
Så 1½-3 meter er fabrikantens KOMPROMIS.
Avatar billede martens Guru
07. marts 2013 - 11:38 #2
ja det er nu et ret sjovt spørgsmål.... men det med længden er ikke ensbetydende med at ledningen skal være "tykkere",- modstanden er cirka 0.01 Ohm pr. meter i kobber ( 1,5 kvadrat )
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. marts 2013 - 11:40 #3
2 ledere tæt på hinanden er som en kondensator,- jo længere desto større kapacitet og derfor vil digitale signaler blive deforme (Skrutryggede) så overførselssikkerheden forringes, - desuden vil længere ledninger give større indstråling af forstyrrende elektrisk støj. Som finb nævner, vil længde (og tykkelse) påvirke ledningsevnen/modstanden.
(Har I mulighed for at måle impedans/kapacitet/ind-og- udstråling på ledning/kabel )?
07. marts 2013 - 11:59 #4
Det er ikke modstanden mm. der er 'pointen' men materiale mængden - det koster jo noget alt her i verden... Hvis de kan spare 20 ører med at gøre ledningen fra 2 meter til 1,5 meter, så gør de det ...

PS: Der er ikke 'digitale' signaler i en en strømledning - er er det andda tale om 12-18V DC ...
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 12:08 #5
Jeg kan kun være enig med #4 i at svaret er givet i #1.
Kroner og øre kontra kundetilfredshed (hvad kan vi slippe godt fra)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 12:12 #6
Det sekund at kundetilfredsheden bliver så lav, at ledningslængden bliver et konkurrenceparameter, så ville de straks tilbyde ledninger i forskellige længder.
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2013 - 12:36 #7
Det kan også være af praktiske hensyn.
Med en længde på 6 fod, kan 'klumpen' ligge på gulvet, samtidig med at computeren er passende mobil på bordet (72 cm oppe).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
07. marts 2013 - 12:54 #8
#7
Ja de går efter at tilfredsstille en så stor andel af kunder som de kan.
Havde næsten alle kunder et behov på 10 meter, så ville den være tæt der på.
Resultat så stor kundetilfredshed som muligt, kontra omkostninger.
Avatar billede richardjensen Seniormester
07. marts 2013 - 13:28 #9
#4 Beklager, - jeg overså STRØM- kabler