Avatar billede mybbe74 Mester
03. marts 2013 - 19:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Farvejustering til undervandsvideo/dykning

Hej

Jeg har netop været på dykkerferie i Filippinerne og filmet med mit Sony Action Cam Hdr-AS15.

Desværre er farverne på videooptagelserne ikke så naturtro som i virkeligheden.

Er der mulighed for at "redde" filmen og korrigere farverne til at de bliver mere naturtro? I såfald hvad og hvordan gøres det så enkelt som muligt? Jeg formoder det ikke er ligetil..

Jeg har fået fortalt jeg skal justere i hvidbalance.

Jeg benytter mig af Pinnacle Studio Ver. 15. hvor der er en del justeringsværktøjer med hvidbalancen, RGB mv.

Klip fra filmen kan ses her: http://youtu.be/JtoTDyn7iog

Hilsen Martin
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 19:58 #1
Hej Martin.

Du skal være opmærksom på, at det, dine øjne opfatter som "naturtro", ikke er det set med et kameras eller videokameras øjne.

Jo længere ned i vandet, du kommer, jo mere blåt vil billedet normalt blive. Som du kan læse i linket herunder, afhænger farveændringerne af flere ting. Forsøg på at korrigere farverne kan være tricky og virker ikke altid så godt, som man håber. Når du ser professionelle optagelser, hvor alle farver virker "naturlige", kan du være 100% sikker på, at der er benyttet kraftigt, kunstigt lys.

Fremgangsmåden i Pinnacle er mere eller mindre den samme som i de to programmer i linket:

http://www.xlvisuals.com/index.php?/archives/25-Color-correcting-underwater-video-in-iMovie-and-Premiere-Pro.html
Avatar billede mybbe74 Mester
03. marts 2013 - 23:07 #2
Supergod input og 100% enig i dit svar :)
Avatar billede milter Ekspert
03. marts 2013 - 23:20 #3
Held og lykke, og måske skal du ud og investere i kunstigt lys til næste tur  :-)