Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2013 - 23:41 Der er 10 kommentarer

GZip

Hejsa

Kort og enkelt spørgsmål:

Når jeg komprimere en fil til .gz f.eks. .js.gz skal jeg så slette den gamle .js fil for at .js.gz filen træder i kraft?

Med venlig hilsen
Jack Pedersen
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 16:49 #1
???
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 16:50 #2
<ole>

Jeg tror ikke, der er nogen, som forstår, hvad du spørger om  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 16:58 #3
Hvis jeg har to filer på et site, f.eks:

testjs.js.gz
testjs.js

den ene fil, testjs.js.gz er en gzip fil ud fra testjs.js
For at brugerne henter testjs.js.gz er jeg så nød til at slette den originale fil testjs.js?
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 17:15 #4
Ahhh ... der er tale om webdokumenter  =)

Den slags lader man normalt serveren tage sig af. Du kan sætte webserveren op til at komprimere filerne automatisk - eller du kan sætte den op til blot at serve de korrekte dokumenter.

Hvilken webserver bruger du - og hvilke muligheder har du for at administrere serveren?
Avatar billede Slettet bruger
03. marts 2013 - 18:04 #5
Det er jeg faktisk ikke 100% klar over, men har en Pro Server 2 ved Meebox :)
Avatar billede olebole Juniormester
03. marts 2013 - 18:50 #6
- og jeg ved jo af gode grunde intet om det  =)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2013 - 04:11 #7
Hvorfor ikke lave en lille test?
Avatar billede olebole Juniormester
04. marts 2013 - 16:25 #8
#7: Der er forskel på, hvordan browsere håndterer GZip, så det er lidt mere komplekst end som så  =)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2013 - 04:05 #9
Spoergsmaalet om hvorvidt serveren vil sende foobar.js.gz hvis foobar.js eksisterer afhaenger da forhaabentligt ikke af browseren.
Avatar billede olebole Juniormester
05. marts 2013 - 14:35 #10
#9: Nej, ikke af sig selv. Derfor er det overordentlig vigtigt selv at sørge for, det sker korrekt - f.eks. ved hjælp af .htaccess  =)