Avatar billede eiken Nybegynder
22. februar 2013 - 19:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Dat tape - hvordan

Jeg har fået en HP DAT 40 USB med 70 stk 40 & 60 GB bånd.
Men hvordan virker sådan en DAT båndoptager.
Jeg skal vel bruge et program som gør mine data klar til båndoptagelse ?
Hvor finder jeg sådan et program ?
Og hvordan virker sådan en HP DAT 40 maskine egentligt ?
Mange Gode point for et godt svar.
Avatar billede milter Ekspert
22. februar 2013 - 20:28 #1
Hvad har du tænkt dig at bruge den til?

En DAT-optager virker lidt på samme måde som en gammeldags kassettebåndoptager, dvs. informationerne lagres løbende på et bånd. Data lagres i et digitalt format. For at komme fra et sted til et andet, skal der derfor spoles frem eller tilbage.

Tidligere brugte man bl.a. DAT-optagere til lydoptagelser, men hvordan du forbinder din HP, det må andre nok hjælpe dig med. Du kah prøve at kigge lidt herinde:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c00554411
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. februar 2013 - 20:58 #2
Hej.

  Formatet hedder DDS4 og er på 20GB rå og 40GB komprimeret. Kompression sker i hardware på drevet. Du skal "bare" bruge noget software i retning af Backup Exec eller lignende - altså noget, der er beregnet til at lave backup til tape. Efter Server 2003 holdt MS op med at supportere båndbackup, men ToM 2003 kan Windows Backup selv læse/skrive bånd.

De bedste hilsner
Avatar billede eiken Nybegynder
23. februar 2013 - 05:58 #3
#2  Sa hvis jeg bruger en Windows 2000 computer, så burde den selv kunne lave Backup og selv læse/skrive bånd ?
Jeg vil bruge Dat maskinen til at gemme Flac filer på.
Avatar billede milter Ekspert
23. februar 2013 - 17:10 #4
Jeg tør ikke give noget klart svar på, hvordan du får det til at virke. Der skal formentlig installeres noget software fra HP på din computer og diverse vejledninger, som skal følges.

Nu står der, at DAT'en er en USB-model, men om det er tilstrækkeligt til en tovejsforbindelse, tør jeg ikke sige.

En anden ting er, at DAT'en har mulighed for hardwarekomprimering af dataene. FLAC-filer er allerede komprimerede, og du får garanteret problemer, hvis dataene komprimeres endnu en gang på maskinen. Dvs. komprimering skal slås fra på DAT'en.

Alt den slags kan du formentlig kun få vejledning om fra HP eller den, du har fået/købt DAT'en fra.

Er det et lille "for-sjov-eksperiment", eller er det ment som et alvorligt forsøg på at sikkerhedskopiere vigtige lydfiler? Selv ville jeg aldrig bruge en sådan udgået maskine og udgåede medier til den slags.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. februar 2013 - 17:39 #5
Hej igen.

  Windows 2K burde have udemærket understøttelse af drevet, også som en USB-enhed.

  Nej, hardwarekomprimereingen på drevet vil IKKE genere dine FLAC-filer, de komprimeres bare ikke så hårdt.

  USB til den vil efter al sandsynlighed fungere ganske glimrende. I "gamle dage" snakkede de bare SCSI i stedet. Backup-programmet er bedøvende ligeglad med, hvilken bus, den skal finde drevet på, bare den kan se det som en tapedevice i enhedshåndteringen.

De bedste hilsner
Avatar billede eiken Nybegynder
26. februar 2013 - 23:57 #6
#5 CRKrogh  gir et godt svar.
Jeg har også fundet en passende driver på HP's hjemmeside (en optimeret driver som passer til alle HP tape stationer.
JA, det er ment som et alvorligt forsøg på at sikkerhedskopiere vigtige lydfiler.
Bånd er en væsentlig bedre lagring end DVD, Blu-Ray eller andre disc baserede midler.
Jeg prøver mig lidt mere frem før jeg afgør hvem der skal have hvormange point.
Takker for god hjælp
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2013 - 08:03 #7
I så fald bør du chekke dine bånd, inden du lægger "langtisholdbare" data på dem.
DAT var bestemt godt, men DLT og LTO er blevet endnu bedre gennem årene, ligesom hastigheden selvfølgelig er steget voldsomt.

/Carsten
Avatar billede eiken Nybegynder
19. marts 2013 - 03:11 #8
Tak for god hjælp, læg et svar så der kan gives point.
TAK
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. marts 2013 - 09:44 #9
Super - og selvtak.