Avatar billede aphandersen Juniormester
18. februar 2013 - 10:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gode Joomla extenstions

Jeg har altid nogle helt bestemte extensions, som jeg benytter hver gang jeg laver en webside i Joomla.

I denne artikel (http://webmaster-land.com/best-joomla-extensions-that-supports-joomla-3/) om Joomla 3 extensions, som jeg tænkte jeg lige ville dele med jer, finder i en liste over nogle af de extensions jeg altid inkluderer på mine Joomla websider.

Har i nogen extensions i altid benytter?
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2013 - 12:04 #1
<ole>

Det ville nok være hensigtsmæssigt, at du først forholder dig til alle dine åbne tråde  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede aphandersen Juniormester
18. februar 2013 - 13:23 #2
@ olebole: Det kan du da godt have ret i. Har også lukket dem nu. Det drejede sig dog om indlæg hvor jeg aldrig har fået et brugbart svar (dog også nogle enkelte stykker hvor jeg ikke har været opmærksom på et svar). I det tilfælde hvor man ikke får et brugbart svar, er tråden jo egentlig ikke helt lukket, da svar stadig er velkomne. Der burde i Eksperten være en forældelsesfrist, hvor spørgsmålet automatisk trækkes tilbage.
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2013 - 15:24 #3
Det var selvfølgelig en mulighed. Specielt, når man åbenbart ikke kan forvente, at brugere gider sætte sig ind i, hvad det er for et forum, de er landet i - og det vel heller ikke er særlig realistisk at bede deres forældre lære dem den slags elementære 'færdselsregler'.

Hvordan tråde og svar behandles (samt rigtig meget andet omkring E) er ret tydeligt beskrevet i Ekspertens FAQ.

Når man åbner et spørgsmål, får man helt automatisk tilsendt en mail, når der er nyt i tråden. Kan man finde ud af at bede om helt gratis - ofte professionel - hjælp til ens problemer, burde man også kunne finde ud af at følge op på det  *o)
Avatar billede aphandersen Juniormester
18. februar 2013 - 15:46 #4
Det kan du da godt have ret i. Nu er problemet jo sådan set ikke sådan at jeg ikke kender systemet. Har jo sådan set været på sitet siden 2002.

Ved min gennemgang fandt jeg kun 3 indlæg hvor jeg ikke havde set et svar, dette synes jeg ikke er meget siden 2002. Resten var indlæg jeg ikke havde fået et svar på og så er det jo sådan lige så forkert at tage pointene selv og lukke tråden, når man stadig mangler svar.

Jeg ville foreslå:

- En forældelsesfrist hvor et indlæg automatisk lukkes og points fordeles blandt alle svarere.
- Mulighed for også at kunne give kommentatere points og ikke kun svarere, så man skal afvente et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
18. februar 2013 - 15:56 #5
Det er så dine forslag, men de gør jo, at pointsystemet mister sin mening. Derudover er der tråde, der ikke handler om andet - men de hjælper ikke så meget, da sitet ikke har en kompetent, fungerende Admin
19. februar 2013 - 08:37 #6
peddi, tak for din liste over gode Joomla extensions.  Jeg kan ikke bidrage med mine egne foretrukne extensions - min Joomla erfaring er, at jeg for nogen tid siden påtog mig at hjælpe en opstartende mikrofinans organisation.  De havde allerede en bestående Joomla hjemmeside, men ingen funktioner til at præsentere lånesager og få folk til at give lån og tilbagebetale disse lån.  Jeg søgte højt og bredt efter bestående extensions, men fandt ingen, så jeg måtte selv igang med at udvikle de nødvendige extensions.  Det var en stejl lærekurve, og jeg er heller ikke helt færdig endnu.  Derudover har jeg lavet en ganske simpel Joomla hjemmeside til skakklubben der indtil nu blot præsenterer klubben og dens agenda og resultaterne af turneringerne, og jeg hjælper med et par andre bestående Joomla hjemmesider, hvor jeg indtil nu kun retter fejl (såsom brudte links) og vedligeholder indholdet.  Men jeg skal videre, og der skal jeg sikkert studere de extensions du præsenterede.

Så hvad angår at lukke spørgsmål, en ting at tage i betragtning er hensynet til de der er kommet med indlæg.  Selv om deres indlæg ikke løste problemet, så gjorde de en indsats for at prøve at hjælpe dig.  I deres lister af indlæg bliver spørgsmålene stående som åbne, indtil spørgeren lukker spørgsmålet.  Jeg er personligt utilfreds med det bestående system (og er kommet med forslag til forbedringer når anledningen har været der,) men jeg indser, at så længe jeg vælger at gøre brug af et forum som Eksperten, så må jeg forholde mig til de bestående regler.
Avatar billede aphandersen Juniormester
19. februar 2013 - 08:56 #7
Hej Christian!

Tak for dit svar. Ulemperne ved Joomla er helt sikkert en stejl indlæringskurve og manglende extensions og temaer, hvis man sammenligner med det udvalg der er til WordPress. Alligevel synes jeg at opbygningen af Joomla er så genial, så når man først får sat en god Joomla webside op, så kører det rigtig godt og man har nemt ved at tilpasse det til det man har brug for.
Jeg har godt nok heller ikke set en extension der kan det du beskriver (præsentere og administrere lånesager).

Mht. pointsystemet er vi åbenbart alle enige om at pointsystemet godt kunne trænge til nogle ændringer. Vi er sådan set også enige om at man skal lukke spørgsmålene når man har fået løst sit problem. Der er bare én ting som ikke fremgår af Ekspertens FAQ og hvor det er op til den enkelte bruger at finde ud af hvad man skal gøre: Hvad skal man gøre hvis man ikke får løst sit problem? Skal man så selv svare og lukke tråden? Skal man fortsat lade tråden være åben, da den jo ikke er løst? Hvornår skal man lukke tråden? Svarene til disse spørgsmål fremgår ikke af FAQ'en og må være op til én selv.
19. februar 2013 - 09:44 #8
Ok, ved nærmere eftersyn fandt jeg heller ikke nogen eksplicit anvisning på hvad man gør hvis man ikke får løst sit problem.

Personligt, når et af mine spørgsmål ikke er blevet løst og uden nye indlæg en uges tid, så går jeg ud fra, at det ikke vil blive løst, og jeg lukker det af hensyn til de der har deltaget.

Min 'strategi' for så vidt muligt at undgå selv at blive hængende i evigheds-åbne spørgsmål er at lade være med at deltage i spørgsmål fra spørgere der har gamle åbne spøgsmål.  (Jeg deltager her, fordi du nu har lukket dine gamle spørgsmål.)  På spørgsmål hvor jeg mener jeg ville kunne hjælpe opfordrer jeg somme tider, via mail, spørgeren til få afsluttet sine gamle spørgsmål hvorefter jeg vil deltage.

Med hensyn til Joomla, jeg finder Joomla bruger grupper her og der, men der er ingen Joomla udviklere.  Kender du til grupper hvor de der prøver at udvikle Joomla extensions kan udveksle erfaringer?
Avatar billede aphandersen Juniormester
19. februar 2013 - 14:01 #9
Ja det kunne også være jeg selv skulle til at benytte en sådan forældelsesfrist.

Nej, jeg tror desværre ikke der er nogen steder hvor man direkte kan komme i kontakt med danske Joomla udvikler grupper, andet end måske på http://forum.joomla.org. Ellers er der jo også et forum på http://www.joomlatutorials.dk hvor man også kan få hjælp til Joomla spørgsmål. Der må være en del der, som kan hjælpe. Endelig er der en dansk Joomla gruppe på Google+ på https://plus.google.com/communities/115684976936262290741.

Måske du kunne komme med et svar, da jeg gerne vil give dig pointene for denne tråd.
Avatar billede aphandersen Juniormester
19. februar 2013 - 14:03 #10
19. februar 2013 - 14:36 #11
Svar, som du bad om.
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 14:47 #12
Ak ja ... kunne man bare forvente begavede og anstændige brugere, ville alle disse evige debatter om regler og pointsystemer være så ganske overflødige. Men sådan er det jo ret generelt med regler. De er sjældent nødvendige, når der ikke er idioter i nærheden  =)

Desværre har vi - såvidt vides - ikke en overordnet Admin på Eksperten ... højst en eller et par 'CoAdmins'. I hvertfald holder man det hemmeligt, hvis der findes én. Derfor er det med den nuværende (fraværende) ledelse helt akademiske debatter. De hænger ikke sammen med virkeligheden, som den udspiller sig her på sitet  :o|

En iboende bagdel ved OpenSource CMS'er med mange extensions, er, at sikkerheden ofte halter gevaldigt. Mange af de, der skriver extensions - og såmænd også mange, der arbejder med kernen - er hobbyfolk med ret begrænsede kompetencer.

Systemer, der tillader upload af filer, lider således skræmmende ofte af meget alvorlige sikkerhedsbrister, hvilket er en generel pest for brugere af WWW. Og de større og mere kendte CMS'er er ikke væsentligt bedre end så meget andet
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2013 - 14:49 #13
- og så fedter mange CMS'er i øvrigt stadig rundt med forældet og usikker databasekode - herunder Joomla og WordPress
Avatar billede aphandersen Juniormester
19. februar 2013 - 23:20 #14
Det vigtigste kriterie et godt forum skal opfylde er sådan set bare, efter min mening, at det kan levere velkvalificerede svar til spørgsmål. Svar som ikke bare spørgeren kan bruge, men også senere andre der måtte have samme spørgsmål. Dette kriterie synes jeg at Eksperten overholder og derfor synes jeg faktisk at Eksperten er et godt forum. Jeg synes ikke nødvendigvis at en stram og konstant administration gør et forum bedre. Og jeg synes bestemt heller ikke at et pointsystem gør det - der findes masser af fora der fungerer fint uden pointsystem (måske med andre regulerende systemer). Men det er trods alt sådan Eksperten har bygget det op, så det må vi jo bare bruge som det er.

Mht. din holdning til Open source CMS, så kan der selvfølgelig godt være sikkerhedsproblemer, men det er der ved mange forskellige systemer og servere på internettet - ikke kun ved Open source. Jeg synes vi skal være glade for et gratis, godt CMS som i hvert fald mange har syntes at de kan bruge og som gør at man hvis man skal starte et websted op uden for meget programmering og med mere fokus på indhold, så kan det lade sig gøre.
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2013 - 01:13 #15
Jeg ved ikke, hvorfor du blander 'stram og konstant administration' ind i tråden her. Jeg har blot påpeget, at Eksperten er uden nogen form for synlig administration - og det er jo ikke godt for noget forum. Det betyder skam ikke, at jeg længes efter fascistoide forhold.

At vi må bruge Eksperten, som den er, var netop pointen med mine første indlæg, så det kan jeg kun erklære mig enig i  =)

Det er ganske fint med gratis CMS, men et godt CMS er f.eks. ikke et CMS, hvor man kan uploade PHP-filer og få dem afviklet - eller et, som står pivåbent for SQL-injections.

Uanset, hvad man måtte mene eller ikke mene om Open Source - og jeg er selv stor tilhænger af OS - så er hobbykode og dermed mange OS-CMS'er langt mere befængt med den slags end professionel kode, skrevet af veluddannede og erfarne udviklere.

En ting, mange helt har misforstået, er, at sikkerhed skulle handle om sitet, dets indehaver og dets indhold. Det er en stor fejl! Det enkelte sites sikkerhed handler i langt højere grad om sikkerheden for alle nettes brugere.

Jeg er i princippet ligeglad med, om dit site bliver hacket og dets indhold ødelagt. Jeg er til gengæld ikke ligeglad med, at dit site kan blive hacket og inficeret med virus, som ødelægger livet for de brugere, som bevidst søger dit site - for ikke at tale om alle de, som risikerer at havne der via et tilfældigt link.
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. februar 2013 - 10:05 #16
Ja, jeg er selfølgelig enig i at sikkerhedsproblemer er et stort problem for alle på internettet. Jeg tror også du har ret i at professionel kode indeholder bedre og mere sikker kode, end kode lavet af mindre uddannede programmører.

Men jeg tror at en forøgelse af sikkerheden er et mål for alle, også for OS CMS. Her fungerer så OS på den måde, at vil man have mere sikkerhed, må man deltage i udviklingen for at gøre det mere sikker.

Sikkerhed er dog ikke kun sidens ansvar, men også brugeren der besøger sitet. De skal også have deres computer velopdateret og med de rette sikkerhedsprogrammer der kan beskytte deres computer.
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2013 - 16:57 #17
Ja, vil man have mere sikkerhed, må man deltage i udviklingen. Men sammenholder man antallet af installerede CMS'er og antallet af deltagere i deres udviklings communities, finder jeg i hvertfald, der er grund til at nævne, at problemet eksisterer - og er ret alvorligt  =)
Avatar billede aphandersen Juniormester
20. februar 2013 - 17:08 #18
Hvilket CMS synes du så har tilstrækkelig med sikkerhed?