Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 22:01 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor fylder mine filer mindre efter kopiering fra ekstern harddisk til pc?

Hej Eksperten.dk,

Jeg skriver til jer, fordi jeg for nylig har taget back up på min eksterne harddisk, da jeg skulle formatere min computer med Windows 7.

Efter formateringen kopierede jeg alle filerne tilbage fra den eksterne harddisk til computeren. Men når jeg tjekker hvor meget alle filerne fylder på henholdsvis den eksterne harddisk og på computeren, er der en forskel på 0,4 GB, hvor filerne fylder mindre på computeren, end de gør på den eksterne harddisk.

Betyder det, at der mangler nogle filer, som ikke er blevet kopieret over på computeren? Eller kan filer fylde forskelligt på eksterne hardiske og computere?

På forhånd 1000-tak for jeres svar, som vil påskønnes, da jeg ikke har kunnet slå det op på Google.

Med mange venlige hilsner
Shais Anees
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 22:09 #1
Siden størrelses forskellen er så lille, så tror jeg at windows komprimerer de filer der er på den, men at dette er slået fra på din eksterne harddisk...
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 22:10 #2
Dy kan jo markere filerne og højreklikke og vælge egenskaber og se om der mangler filer :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. februar 2013 - 22:14 #3
Hvor stor er den samlede størrelse på alle filerne på de to?
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 22:27 #4
Tak for alle jeres svar:

#1:
Hvordan tjekker man om 'komprimering' er slået fra på den eksterne harddisk?

#2 og #3:
Det har jeg allerede gjort (højreklikket på alle filerne og set under 'egenskaber' på begge lokationer)

DET SER SÅLEDES UD:

22.974 filer og 1267 mapper fylder 62,8 GB på min eksterne harddisk, mens de kun fylder 62,4 GB på computeren.

Umiddelbart ligner det som om der mangler 0,4 GB :(
Avatar billede chalde Seniormester
14. februar 2013 - 22:34 #5
Bruger du forskellige filsystemer?
F.eks. Fat32 og NTFS?
Det vil også have indflydelse hvis der bruges forskellig sektorstørrelse hvis det er samme filsystem.
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 22:34 #6
Kigger du på størrelse eller diskforbrug?
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 22:40 #7
Du må godt informere om antallet af filer er identisk...

Højreklik på harddisken (c:) og vælg egenskaber så burde der være en knap der hedder avanceret og der skulle være en mulighed der for at komprimere filernes størrelse...
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 22:40 #8
#5:
Hvordan tjekker man om hvilke filsystemer der er tale om?

#6:
Jeg kigger på 'diskforbrug', hvori forskellen på de 0,4 GB ligger. 'Størrelsen' er den samme på de to forskellige lokationer :)
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 22:43 #9
Hvis "størrelse" er ens, så fylder de lige meget. Diskforbruget vil variere afhængigt af forholdene
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 22:47 #10
Er lidt forvirret... Er størrelserne identiske eller ej ? :s
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 22:56 #11
Jeg tror, størrelserne er identiske :)

Den reelle størrelse på disken afhænger af flere ting. Bl.a. filsystem og klyngestørrelse. Samt komprimering, hvis man vælger at bruge det.

Du kan i øvrigt se filsystemet ved at tage egenskaber på disken i computer.
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 23:01 #12
#9 og #10:
Ja, 'størrelserne' er fuldstændigt identiske (62,4 GB) - det er kun 'diskforbrug' der er forskel på (0,4 GB).

Betyder det under de givne omstændigheder, at der er 100% nøjagtig ens indhold på både den eksterne harddisk og computeren, efter at jeg har kopieret over fra den eksterne harddisk til computeren? Er det stensikkert? Mangler der med sikkerhed ingen filer på computeren pga. de 0,4 GB's forskel i 'diskforbrug'? :D
Avatar billede chalde Seniormester
14. februar 2013 - 23:07 #13
Forskellen er, at der kan være forskel på filsystemerne f.eks. sektorstørrelsen. Hvis sektor størrelsen er 512 bytes på den ene og 1024 på den anden, så kan en fil optage mere plads på disken på den ene end på den anden.

Hvis du vil være sikker, så brug et værktøj til at sammenligne checksum/hash. F.eks: http://getmd5checker.com/
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 23:09 #14
Du kan jo tjekke antallet af filer på begge enheder ;-) svært og give sten sikker men du må hellere gennemgå begge destinationer blot for en sikkerhedsskyld hvis du da gider ;-)
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 23:15 #15
Hvis vi skal se bort fra halvdefekt hardware, som giver korrupte filer (som #13 er inde på med md5), så er alt okay.

De to ting, som betyder noget, er ens: antallet af filer og samlet størrelse. Diskforbruget kan du se bort fra. Det må gerne være forskelligt.
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 23:19 #16
I skal alle have 1000-tak for jeres svar og support :D

Nu er jeg helt sikker på, at der ikke mangler nogle filer på computeren, på trods af forskellen i 'diskforbrug', som faktisk giver mening; 'diskforbrug' = 'forbrug' som disk arbejder med. Sammen med den identiske 'størrelse' begge steder giver det endnu mere mening :)

Antallet af filer og mapper er fuldstændigt ens på både den eksterne harddisk og computeren, blot har jeg aldrig før oplevet forskellen i 'diskforbrug' før. Men det har jeg nu lært :D

En ting som dog stadigvæk står mig uvis, er, hvordan man PÅ WINDOWS 7 lige finder ud af, hvilket system der er tale om, altså om det er et Fat32 og NTFS? Kan nemlig ikke finde det ved at højreklikke på hverken 'Computer' eller den eksterne harddisk under 'egenskaber' :(
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 23:22 #17
1000-tak for den klokkeklare udmelding - nu føler jeg mig stensikker, så at jeg tør at bruge computeren igen på normal vis - I er nogle guttermænd (SMIL) :D
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 23:27 #18
Fandt du frem til, hvor der står "filsystem" ved egenskaber på harddisken?

Et bud: Din eksterne er fat32, mens din interne er ntfs :)
Avatar billede vejmand Juniormester
14. februar 2013 - 23:28 #19
Højreklik på Computer > Administrer > Diskhåndtering
Avatar billede Blueeyez Mester
14. februar 2013 - 23:30 #20
#17 mindre bonus info den/dem der smider svar i en tråd er dem der har givet en løsning mens kommentare bruges indtil problemet er løst :-)
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
14. februar 2013 - 23:40 #21
#19:
Tak skal du have for vejledningen - fandt frem til systemangivelserne på min Windows 7 computer.

#18:
Du har fuldstændigt ret! Det ser nemlig således ud i mit tilfælde:

Computer: NTFS
Ekstern harddisk: FAT32

#19:
Ok, tak for informationen - det vidste jeg ikke, da jeg netop har oprettet mig som bruger på Eksperten.dk idag.

Jeg skal fremover benytte mig af 'kommentar', når jeg skriver indlæg på mine egne spørgsmål.

1000-tak skal I alle sammen have. Skal jeg så 'acceptere' det som et svar nu, for at lukke tråden? Eller er der noget mere, jeg evt. skal vide? :D
Avatar billede lclemens Nybegynder
14. februar 2013 - 23:43 #22
ntfs vs fat32... deraf den primære forskel. Havde de begge været ntfs, så havde diskforbruget nok også været cirka ens.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. februar 2013 - 13:48 #23
#21 hvis alle der har hjulpet dig har smidt svar.så marker du deres svar og når alle. Er valgt trykker du accepter som står under det sidste indlæg herinde :-)
Avatar billede Shaisanees Nybegynder
01. marts 2013 - 00:23 #24
Jeg kan desværre ikke finde ud af, hvordan systemet med tildeling af points og lukning af tråd fungerer - beskrivelsen for det, passer ikke med funktionaliteten på denne hjemmeside, hvor pointtildelingen og lukning af spørgsmål synes at være lidt mangelfuld :(
Avatar billede vejmand Juniormester
01. marts 2013 - 01:15 #25
Bare rolig, du har gjort det helt rigtig.  :-)