Avatar billede macjohn Nybegynder
31. januar 2013 - 12:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Finde brugers lokation?

Hej alle!

Jeg kunne godt tænke mig at tilpasse indhold på min hjemmeside, så det det matcher hvor brugeren befinder sig i landet. (Danmark).

Jeg er helt med på at der vil være mange usikkerhedsfaktorer, - så derfor er jeg også bare ude efter at finde det bedste bud på hvor brugeren MULIGVIS befinder sig.

Men hvad er mulighederne?

At tjekke IP adressen?

Eller hvad er den smarteste måde at gætte ca lokation. (Jeg er "bare" ude efter en by. Eller en landsdel).

Og jeg skal vel bruge forskellige metoder alt efter om bruger er på en "fast" enhed eller på en mobil enhed?

Nogen med gode råd eller erfaringer?

Mvh
John
Avatar billede conz Juniormester
31. januar 2013 - 14:10 #1
Du kan altid bruge fx Google Analytics eller en anden tracker til at få statestik om dine besøgende.

Ellers har HTML5 et geolocation API, læs evt. mere her:
http://www.codediesel.com/javascript/adding-html5-geolocation-to-your-applications/
Avatar billede macjohn Nybegynder
31. januar 2013 - 14:25 #2
Tak - men det er nok ikke helt det svar jeg er ude efter.

Jeg har ikke brug for statistikken (eller det har jeg - og det bruger jeg også Google Analytics til, men det er jo ikke det jeg jeg eftersøger her).

Og Geolocation duer nok heller ikke rigtig, - for det kræver, så vidt jeg husker, at brugeren godkeder at man checker deres location.

Jeg har brug for,- helt diskret, at finde en ca location på brugeren, når brugeren rammer siden, sådan at jeg kan indordne sidens indhold efter brugerens ca location.
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2013 - 14:31 #3
<ole>

Du kan få at vide, hvilket land brugeren befinder sig i, men heldigvis ikke hvor i landet.

Du kan spørge brugeren, hvor hun er, hvorefter det må være op til hende at give et svar. Det vedkommer på ingen måde nogen siteindehaver, hvor vedkommendes brugere præcist befinder sig - så ønsker brugeren ikke at oplyse det, er der ikke så meget at gøre.

Hvad skal du bruge det til?

/mvh
</bole>
Avatar billede macjohn Nybegynder
31. januar 2013 - 14:41 #4
Det skal bruges til at customize indhold.

Hvis en bruger befinder sig i Jylland, - vil jeg feature relevante jyske informationer. (Hvis mit location lookup har taget fejl, sådan at brugeren rent faktisk befinder sig i Kbh, sker der ikke så meget ved det. Det er bare en detalje, som måske rammer rigtigt)

Jeg tænker at bruge IP lookup - og der kan jeg jo hente By eller region - hvis det er tilgængeligt.

Og overvejer at bruge noget GEO location, ved mobile enheder. Men tror at det nok ender med statisk indhold på de mobile enheder.

Ville bare høre om nogen havde erfaringer.
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2013 - 15:00 #5
Mig bekendt kan du ikke hente en by ved et IP-opslag. Men generelt finder jeg og mange andre, at det er en slem uskik at 'skræddersy' indhold til en bruger.

'Skræddersyet' indhold er hovedsageligt egnet til at gøre folk dummere - sjældent klogere. Hvis man kun tilgår indhold, man i forvejen kender - eller indhold, man i forvejen er interesseret i - bliver man aldrig udfordret af emner og tanker, som ikke er fuldstændig i samklang med det, man i forvejen ved og tænker.

Udvis lidt respekt overfor dine brugere og deres intelligens. Der er ikke mange voksne mennesker, der kan lide altid at have en barnepige med sig på WWW - og det er overvejende sandsynligt, at du ikke har nogen somhelst anelse om, hvad de i virkeligheden søger eller er interesseret i. Det siger deres IP eller opholdssted ikke meget om  *o)
Avatar billede macjohn Nybegynder
31. januar 2013 - 15:15 #6
Tak.

Eller..

Jeg har jo ikke beskrevet hvad hele min side går ud på? Og dit svar er baseret på at du går ud fra at jeg leger barnepige for mine brugere.

Netop for at undgå denne slags svar, skrev jeg lidt om at det bare er en detalje, som foregår i en lille featurebox.

Der bliver ikke tale om "barnepigeri". Det er en ekstra detalje, som man muligvis kan bruge, - og muligvis ikke. Det er ikke vigtigt. Og brugeren får RIG lejlighed til selv at udsøge de informationer som de skal bruge.

Det er rigtig pænt af dig at bruge din tid på at svare mig, - men dit svar er jo ikke hvad jeg søger.

Jeg tager overvejer de problemstillinger du nævner, hver dag - og jeg forstår hvad mener - men det var ikke det jeg spurgte om.

Tak igen for din tid - det er ikke min hensigt at være respåektløs for det, og dig - men sådan helt strengt set, er det dig der leger barnepige for mig, nu. :-)

kh
John
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2013 - 15:27 #7
Jamen, det ønsker jeg sandelig ikke. Da du selv betegner den søgte feature som værende 'ikke vigtig', vil jeg undlade at bruge mere tid på den  =)
Avatar billede madklub Guru
31. januar 2013 - 15:58 #8
Avatar billede olebole Juniormester
31. januar 2013 - 16:18 #9
#8: Det er jo et meget godt eksempel på, at IP ikke er egnet til så finkornet stedbestemmelse. Jeg sidder først på Amager, men får at vide, jeg er i Tåstrup - mens infoboksen på kortet peger på Møn  =)

Bevares, Tåstrup og Møn er ikke lysår fra Amager, men det er også kun ét enkelt helt tilfældigt eksempel - og man kan i rigtig mange tilfælde påregne langt større usikkerhed.

Til gengæld er et IP-opslag rimelig effektivt til at vælge sprog med
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2013 - 02:49 #10
Man kan identificere location udfra IP adresse med en vis usikkerhed.

Der er vel typisk 98-99% korrekt for land, 80-90% for landsdel og en 50-75% for by.

Der findes gratis IP location databaser.

Om man oensker at customize efter location og om man kan leve med den usikkerhed der er maa webmaster jo vurdere.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2013 - 02:52 #11
Linket i #8 er meget ringe.

http://www.maxmind.com/en/locate_my_ip

er noget bedre.
Avatar billede macjohn Nybegynder
04. februar 2013 - 14:07 #12
Tak, arne_v!

Jeg tager et kig rundt, og finder nogle IP location databaser.
Kender du evt til nogle gode databaser?

Jeg kan muligvis også overveje at købe en database (jeg tænker at man måske får lidt bedre resultat, fra en ordentligt opdateret database?) - Kender du til gode købe-IP location databaser?

Eller måske er der andre der har gode anbefalinger?
Avatar billede macjohn Nybegynder
04. februar 2013 - 14:09 #13
ovenstående besked skulle bare have været en kommentar og ikke et svar. - Jeg kan vist ikke slette det igen, ser det ud til.

arne_v - skriv et svar - jeg giver gerne point for dit svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2013 - 14:46 #14
maxmind er rimelig

de har en gratis version

og en for penge version som er rimelig billig

jeg kan ogsaa give dig navnene paa nogle location services som er super gode, men kun er for dem hvor prisen ikke betyder noget
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2013 - 14:46 #15
svar
Avatar billede macjohn Nybegynder
04. februar 2013 - 15:08 #16
fantastisk!

Det er ikke umuligt at der kan lokkes ekstra penge ud af dem der skal bruge denne side...

Så, faktisk, - hvis du kender til location services som er super gode, er jeg også interesseret i dem! :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2013 - 15:30 #17
Avatar billede macjohn Nybegynder
24. februar 2013 - 16:55 #18
Gad vide om nogen har erfaringer eller ideer til måder at gribe følgende an:

Via min (nu velfungerende Maxmind Geodatabase, tak Arne_v) modtager jeg info om brugers lokation (bynavn, region eller longitude/Latitude).

Jeg har valgt et par byer, rundt omkring, i Danmark, - og nu vil jeg gerne associere resultatet fra Geo-databasen, med den af mine valgte byer, som er nærmest.

Altså:
Lad os sige at resultatet fra Geo-databasen er at brugeren befinder sig i Roskilde - så vil jeg gerne finde den af mine valgte byer, som er tættest på Roskilde.

Er der mon nogen der har gode ideer til hvordan det er smartest at gøre dette?

Eller kender til et script, som kan det?

Jeg tænker at det nok er noget med at notere mig long/Lat koordinater, på mine valgte byer, - og så sammenligne disse, med resultatet fra Geo-databasen... Men kan vist ikke HELT gennem- og overskue det.

Nogen råd, eller efaringer?

Hvis nogen gerne vil have point (jeg er ikke selv så aktiv herinde, så jeg ved ikke rigtig hvor vigtigt det evt måtte være at modtage point) - kan jeg evt gerne oprette dette som nyt spørgsmål med point involveret? Sig endelig til!

Mvh
John
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2013 - 21:17 #19
Hvis du har long/lat paa bruger og long/lat paa alle dine steder kan du finde naermeste sted for brugeren.

Der er formler for at beregne afstand (i luftlinie) for det.