Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2013 - 10:40 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Langsom åbning af "gamle" Word-dokumenter

Vi har inden for de seneste måneder migreret vore systemer til et nyt domæne og lukket for det gamle domæne.

Det giver et problemer når nogle dokumenter fra tiden med det gamle domæne skal åbnes. Det tager ganske lang tid mens man kan se følgende på skærmen:

Først(af to omgange): Kontakter \\"gammeltdomænenavn".local\dfsroot\system\Skabeloner.

Derefter: Kontakter \\"gammeltdomænenavn".local.

Det må være en gammel reference i Worddokumentet, men jeg kan ikke finde den.

Kan I venligst hjælpe?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. januar 2013 - 13:31 #1
Ethvert Word-dokument er knyttet til en skabelon. Den første sti, du har vist, kunne tyde på, at der er en mappe, hvori der er/har været skabeloner - mit gæt er, at hvert af de gamle dokumenter peger på en skabelon, der tidligere fandtes i den mappe.

Når et Word-dokument åbnes, leder Word efter den tilknyttede skabelon. Hvis skabelonen ikke kan findes, og hvis stien peger på en mappe, som ikke er lokal men på en server, kan det tage langt tid. Det er sandsynligvis det, der er problemet.

Du skriver ikke, hvilken version af Word, I bruger. Info om den tilknyttede skabelon findes i dialogboksen "Skabeloner og tilføjelsesprogrammer" (Templates and Add-Ins). Den åbnes på forskellig vis alt efter Word-version.

Word 2003 og tidligere: Funktioner > Skabeloner og tilføjelsesprogrammer.
Word 2007 og 2010: fanen Udvikler > Dokumentskabelon (hvis fanen Udvikler ikke er vist, skal du have den frem først via Office-knappen (2007) eller Filer (2010)).

Du skal ændre den tilknyttede skabelon i hver af dokumenterne. Gør følgende i hvert af dokumenterne:
1. Åbn dialogboksen Skabeloner og tilføjelsesprogrammer.
2. Slet indholdet i øverste felt (indeholder sti til den aktuelt tilknyttede skabelon).
3. Sørg for, at afkrydsningsfeltet nedenunder er slået FRA.
4. Klik OK. Gem dokumentet.

VIGTIGT:
Når stien fjernes som forklaret i pkt. 2 ovenfor, bliver Normal.dot(m) automatisk tilknyttet i stedet. Hvis du åbner dialogboksen igen, vil du se, at der står "Normal" i feltet.

Bemærk, at der ikke sker noget ved at fjerne tilknytningen til skabelonen, med mindre den oprindelige skabelon indeholdt makroer eller autotekster, som skal bruges i dokumenterne. I givet fald skal du ikke slette stien men rette den til den rigtige sti, hvor den pågældende skabelon nu findes.

Du kan evt. bruge en makro til at ændre stien til den tilknyttede skabelon.

Følgende linje vil vise navnet på den tilknyttede skabelon:
MsgBox ActiveDocument.AttachedTemplate

Følgende linje vil knytte det aktive dokument til Normal.dot(n):
ActiveDocument.AttachedTemplate = NormalTemplate

Følgende linje vil knytte det aktive dokument til en skabelon med navnet "MyTemplate.dotx" i mappen C:\MyTemplates:
ActiveDocument.AttachedTemplate = "C:\MyTemplates\MyTemplate.dotx"
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2013 - 10:27 #2
Hej Lene

Mange tak for et meget fyldestgørende svar, der har løst mit problem.

Skynd dig at lægge svar, så du kan få dine velfortjente points.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. januar 2013 - 11:30 #3
Velbekomme. Godt at vide, at problemet er løst.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. januar 2013 - 11:31 #4
Glemte at trykke på Svar ...