Avatar billede 177 Praktikant
07. januar 2013 - 23:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Deling af Internet via DD-WRT router i forretning. Hvad må man og hvad er smart?

Jeg skal undersøge hvad man må og kan med trådløst netværk i en forretning, hvor kunder skal kunne benytte trådløst internet gratis.

Må man dele sit internet i en forretning og hvad er reglerne herom? Det er en alm. TDC Erhverv ADSL internet forbindelse og den bliver benyttet af medarbejdere til online booking, Dankort terminal osv. Denne firma trafik foregår kun via netværkskabler.

Der vil ikke være mange wifi kunder på af gangen og jeg havde tænkt en Linksys WRT54GS med DD-WRT v24 var ok til dette formål. Der er mulighed for at bruge Hotspot services som Sputnik, Wifidog, Chillispot... Har nogle erfaringer med disse services? Det skal være gratis trådløst internet for kunderne og det må ikke kræve for meget registrering/bøvl når man skal online.

Hvis I har gode råd til dette emne, så del endelig jeres viden... :-)
Avatar billede chalde Seniormester
07. januar 2013 - 23:38 #1
Må man dele sit internet i en forretning og hvad er reglerne herom?
Der må du nok hellere kigge dine betingelser igennem eller forhøre dig hos din udbyder hvorvidt du må for dem.
Dertil er der naturligvis logningsbekendtgørelsen, og en vurdering af, om du er er udbyderen over for kunden eller om TDC er: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2445
Avatar billede 177 Praktikant
07. januar 2013 - 23:47 #2
Jeg hører lige TDC og jeg håber ikke at et så lille projekt kan dræbes af logningsbekendtgørelsen, for den kan man nok ikke opfylde med den nævnte udstyr ;-) Der skal self. være en form for sikkerhed, så alle ikke bare kan logge på nettet. Hvordan klare andre virksomheder dette problem? Der må være mange cafeer, restauranter osv. der har løst problemet med logningsbekendtgørelsen/sikkerheden.
Avatar billede 177 Praktikant
07. januar 2013 - 23:49 #3
Mit svar herunder, skulle ha været en kommentar til dit svar...
Avatar billede chalde Seniormester
08. januar 2013 - 08:04 #4
#2 Jeg synes lidt du skal smide bolden over til TDC og høre dem om logning.
§ 7. Kan de i §§ 4 - 6 nævnte oplysninger registreres af flere udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere, skal oplysningerne registreres og opbevares af mindst én af udbyderne.
Dog vil NAT/PAT + Wireless gøre dig til den eneste der kan indsamle de data der er krav til jvf. logningsbekendtgørelsen.

Der må være mange cafeer, restauranter osv. der har løst problemet med logningsbekendtgørelsen/sikkerheden.
En måde er at tolke § 7 lidt løst, eller helt se bort fra loven. Dette vil jeg dog ikke opfordre til, omend loven er helt i hampen da den netop gør et hotspot til en helt absurd og uoverkommelig økonomisk byrde for de fleste udbydere og dertil er loven komplet ubrugelig.
Avatar billede 177 Praktikant
14. januar 2013 - 09:27 #5
TDC logger og de blander sig ikke i hvem der bruger det.

Det var ikke meget responce der kom, men smid et svar chalde så er der nogle point.
Avatar billede 177 Praktikant
21. september 2013 - 19:23 #6
Vil du smide et svar?