Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 16:45 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke få adgang til filer på DVD

Jeg har formateret en dvd til brug på computer og lagt nogle filer på den.
Nu vil jeg så på en anden computer et andet sted i landet se filerne. Men der er noget galt. Når jeg vil åbne dvd'en får jeg at vide at Windows ikke kan formatere den. Men jeg skal jo ikke formatere ... Hvorfor skriver den det og hvorfor kan jeg mon ikke åbne den?

Både computeren der har lavet dvd'en og computeren jeg nu vil åbne den på, køre Windows 7.
Dvd'en er lavet med Windows egne funktioner.

Der er tale om tekst og pdf filer.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:25 #1
Har oplevet at filer der er brændt på en dvd brænder ikke kunne læses fra.

Hvordan har du klargjort dvd så den kan bruges til at lægge filer på?
Er dvd "åben" så der kan skrives flere filer til den?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:26 #2
Manglede tekst:
Har oplevet at filer der er brændt på en dvd brænder ikke kunne læses fra anden pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:30 #3
Hov du har brugt Windows funktioner kan jeg se så glem lige det i indlægget
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:32 #4
Mit bud kunne være at det drev der sidder i pc no 2 ikke understøtter det dvd format der er brugt i pc1.
Der er jo både dvd+ og - versioner af dvd
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:35 #5
Er der et brænderprogram på pc 2 er der nogle gange et værktøj der kan tjekke hvilke formater dvd drevet understøtter.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 18:45 #6
Kan den læse andre dvder? (evt film)
Hvis ikke kunne linsen være beskidt
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 19:00 #7
Man kunne evt teste drevet:
http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/CD-DVD-Rip-Other-Tools/Nero-CDDVD-Speed.shtml
Har ikke selv brugt et sådant program, men mon ikke den kan fortælle hvilke formater drevet understøtter
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:01 #8
Er der et brænderprogram på pc 2 er der nogle gange et værktøj der kan tjekke hvilke formater dvd drevet understøtter.

Det er noget på computeren som hedder Media Suite og Power DVD. Så vide jeg kan se kan det ikke bruges til noget.

Kan den læse andre dvder? (evt film)
Hvis ikke kunne linsen være beskidt

Det kan jeg desværre ikke tjekke. Der er ingen dvd'er i huset, ud over omtalte.

Er der ikke noget man kan hente på nettet som måske kan give adgang til dvd'en?
Der ligger en lejekontrakt på den som jeg meget gerne vil have fat i.
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:02 #9
Ok, har først lige set dit sidste indlæg. Prøver...
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:04 #10
Jeg er bare elendig til software. Så ved ikke om det er et program jeg kan finde ud af at bruge. Har afinstalleret mange programmer, kort efter første gang at have åbnet dem og se brugerfladen... Mange menuer og knapper får min hjerne til at gå i koma.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 19:10 #11
Formoder at drevet er synligt når du går i Computer?
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:11 #12
Efter at have scannet siden med det program tror jeg ikke det er løsningen. Jeg finder med garanti aldrig ud af hvad jeg skal stille op med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 19:11 #13
Hvis det er et drev problem kunne du prøve fixit herfra:
http://support.microsoft.com/kb/314060
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:12 #14
Ja, der synligt.
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:14 #15
Jeg installerede alligevel førstnævnte program. Men aner ikke om det blev færdig elelr afbrød. Kan ike finde det nogen steder. :/
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:16 #16
Jeg kan godt forsøge med Fixit. Men tvivler på det fejler noget. Er første gang drevet bruges.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 19:24 #17
Ja så lyder det mærkeligt.
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:24 #18
Der blev fundet problemer:
Mediet i cd/dvd drevet kan ikke læses (HL-DT-ST  DVDRAM GT40N)

Rettelsesstatus:
Ikke rettet.

Der er ingen løsningsforslag. Og online får man bare en ubrugelig side.
http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal/fixit/details/39e96365-06f5-4541-9193-7d50aefd8a13?pid=00359-OEM-8992687-00093&sid=32bb4f54-fc52-4490-85f0-999545bd46f3
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 19:40 #19
Prøv at gå i enhedshåndteringen og find drevet, højreklik på det og vælg fjern.
Genstart pc.
Windows finder nu hardware (dvd drev) og geninstallerer drivere til det.
Ændrer dette noget?
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 19:57 #20
Den skriver: Advarsel: Du er ved at fjerne denne enhed fra dit system.

Er det stadig ok at gøre det?

Skriver også den vil fjerne hardwaren ved genstart.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2012 - 20:07 #21
Fjern og geninstaller drivere

Hvis drevet ikke er angivet, skal du fjerne og geninstallere de eksisterende drivere. Det kan du gøre ved at benytte følgende fremgangsmåde:
Windows 7

    Klik på Start
    Knappen Start
    , og klik derefter på Kontrolpanel.
    Klik på System og sikkerhed, klik på System, og klik derefter på Enhedshåndtering.

    Bemærk! Hvis Kontrolpanel vises i klassisk visning, skal du dobbeltklikke på System og derefter klikke på Enhedshåndtering.

    Tilladelsen Brugeradgangskontrol
    Hvis du bliver bedt om at angive en administratoradgangskode eller en bekræftelse, skal du skrive adgangskoden eller klikke på Tillad.
    I Enhedshåndtering skal du udvide Dvd/cd-rom-drev, højreklikke på cd- og dvd-enhederne og derefter klikke på Fjern.
    Når du bliver bedt om at bekræfte, at du vil fjerne programmet, skal du klikke på OK.
    Genstart computeren.

Når computeren genstartes, installeres driverne automatisk.

Taget fra denne side nederst:
http://support.microsoft.com/kb/314060
Avatar billede tonic Mester
25. december 2012 - 21:16 #22
Ok. Var det også det jeg ville gøre. Blev bare undervejs bange for de mange advarsler.

Den dårlige nyhed er at det ikke har hjulpet. Når jeg forsøger at åbne drevet, kommer beskeden: "Windows kan ikke formatere denne disktype. Indsæt en anden diks, og forsøg igen".
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2012 - 08:07 #23
Ok. Så kan jeg desværre ikke hjælpe dig med det. Som jeg skrev længere oppe så har jeg også været ud for noget lignende, og jeg kunne heller ikke ved den lejlighed finde en løsning.
Jeg har efterfølgende gjort mig den erfaring at jeg altid bruger usb pinde til disse opgaver. De er meget mere pålidelige.
Fortsat god jul.
Hvis der er andre der kigger med som har nogle ideer så er jeg også lutter øren.
Avatar billede tonic Mester
29. december 2012 - 21:24 #24
Ok.
Men tak fordi du forsægte at hjælpe mig!

Vil gerne give 50 point selv om det ikke lykkedes.

-

Jeg har efterfølgende gjort mig den erfaring at jeg altid bruger usb pinde til disse opgaver. De er meget mere pålidelige.

Dem stoler jeg også mere på. Og jeg ville faktisk have taget dokumentet med på sådan en. kom så i tanke om at der kun er et usb stik ledigt i den computer jeg sidder ved. Og det kan ikke bruges fordi den der dims til internet er så bred at stikket ikke kan bruges (klyt!).
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2012 - 09:08 #25
Der er helt fint med mig, så jeg lægger et svar :-)
Håber stadig der er en der har kunnet løst dette, så vi alle kan få glæde af det.
Avatar billede tonic Mester
01. januar 2013 - 19:23 #26
.