Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 12:12 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Tekst på hovedet?

Jeg har Windows 7 og Officepakken. Er der nogen der ved hvordan man vender en sætning på hovedet i et Word-dokument? mvh
14. november 2012 - 12:31 #1
Det er ikke umiddelbart en standardfunktion i Word.

Men afhængigt af opgaven kan dette trick evt. benyttes:
Drej papiret 90 grader (Er der nu valgt ståen de layout, vælger du liggende - eller omvendt)

Indsæt en tabel med 1 række og 2 kolonner, dvs. 2 celler - en til højre og en til venstre. Skriv teksten der skal "rigtigt" i den ene celle, og teksten der skal vende på hovedet i den anden celle.
Højreklik i den ene celle, vælg Tekstretning og klik på knappen, der vender teksten den relevante vej.
Gentag med den anden celle og vend teksten den modsatte vej.

Er der tekst der skal vende rigtigt under den tekst, der vender på hovedet, kan du indsætte en ekstra celle.

Besværligt? JA! meget - men det har den fordel at det stadig er tekst, du arbejder med og ikke grafik.
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 12:49 #2
TAK tak, men der er kun mulighed for at vende det lodret?
14. november 2012 - 13:00 #3
Hvis du læser hele min beskrivelse, vil du se at du skal starte med at vende papiret 90 grader, og når du herefter drejer teksen 90 grader i samme retning - ja så bliver det til 180 grader.
Avatar billede larsini Seniormester
14. november 2012 - 13:01 #4
læg teksten i en tekstbox og vend boxen, sådan gør (såvidt jeg husker)
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 13:11 #5
http://wiuff.dk/vend.teksten.paa.hoveden/index.html

Så kan du kopiere teksten ind i Word....
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 13:25 #6
#3 Jeg troede det var en joke - sorry, men det virkede alligevel ikke, jeg ved ikke hvad jeg gør galt.

#4 Er det en bestemt type tekstbox, for det havde jeg prøvet uden held?

#5 TAK det var godt nok nemt, men kan ikke vælge stort begyndelsesbogstav?
14. november 2012 - 13:41 #7
Det er meget lettere at hjælpe dig, hvis du beskriver HVAD der går galt - i stedet for bare at konstatere at det ikke virker!
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 13:52 #8
Jeg har ændret retning, så papiret ligger ned. Jeg har oprettet en tabel med 1 række og 2 kolonner. Jeg har skrevet teksten i begge "celler". Når jeg højreklikker i den ene celle, og vælger tekstretning får jeg 3 muligheder: 1 som den står og 2 som hhv. vender lodret den ene og anden vej, jeg får ikke mulighed for at vende på hovedet? og det samme sker naturligvis når jeg gør det i den anden celle.
14. november 2012 - 14:06 #9
Har du prøvet at udskrive efter du har vendt hhv. den ene og den anden vej?
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 14:18 #10
Det vender ikke for mig, heller ikke på udskriften?
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 14:28 #11
I den ene celle skal du vende lodret den ene vej, i den anden celle lodret den anden vej. (Som du siger, du har mulighed for)
Når du så har udskrevet, vender du parpiret 90 grader.
Nu står den ene normalt, og den anden på hovedet.  :-)
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 14:33 #12
Ja - så kommer det ud som vist i "tekstretning" og ikke på hovedet?
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 14:36 #13
Ikke forstået?
Avatar billede larsini Seniormester
14. november 2012 - 14:40 #14
pinligt - jeg kan ikke huske, jeg forveksler nok med excel hvor jeg har gjort det mange gange - for år tilbage - sorry
Avatar billede hkprofil Forsker
14. november 2012 - 14:43 #15
Teksten ligger så "på siden"?
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 14:46 #16
Prøv at se dette dokument. Udskriv det, og vend papiret 90 grader: http://gupl.dk/687295/
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. november 2012 - 14:48 #17
Hvilken office pakke? har du overvejet "WordArt"
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. november 2012 - 15:36 #18
Det samme kan laves i Office 2007 og 2010 værktøjerne sidder blot anderledes!
http://gratisupload.dk/vis_billede/687302/
14. november 2012 - 16:00 #19
Prøv at dreje det stykke papir, der kommer ud af printeren 90 grader i den ene eller anden retning.

Vender indholdet i den ene celle så ikke "normalt", og indholdet af den anden celle vender på hovedet?
Avatar billede hcma Novice
14. november 2012 - 17:09 #20
Kan ikke huske tidligere versioner a Word, men i 2010 kan oprettet en helt normal tekstboks, skrive deri og så marker boksen og drej den.  Derefter er teksten også drejet tilsvarende (hvis man da ikke har valgt at tekstretning IKKE skal ændres)
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. november 2012 - 17:56 #21
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 18:27 #22
poko1  >> Første tekst på dit billede er spejlvendt lodret, mens andet tekst er skrevet på hovedet.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
14. november 2012 - 20:42 #23
Avatar billede vejmand Juniormester
14. november 2012 - 20:58 #24
store-morten >> Det samme som jeg har gjort i #16  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
14. november 2012 - 21:07 #25
Ja, men måske nemmere at se det med lidt mere tekst.
Avatar billede hkprofil Forsker
20. november 2012 - 14:40 #26
poko1 ! WordArt - super det virkede! tak og send venl. svar og samtidig tak til alle andre for jeres forsøg! mvh
Avatar billede Poko1 Ekspert
28. november 2012 - 16:36 #27
Lidt sent men nu virker Eksperten atter! :-)