Avatar billede Teknikblind Juniormester
29. oktober 2012 - 21:53 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Trådløs forbindelse i huset på samme netværk

Hej

Jeg har en

en TDC HOMEDUO SAGEM router
en Jensen Airlink 1000G
en BEOLIT 12
en Iphone 4s

Jeg har sat Jensen Airlink 1000G op i stuen kablet til min router på mit kontor.

Nu regner jeg med, at jeg kører på det samme netværk i hele huset....men det forholder sig desværre ikke sådan.

Når jeg åbner min inSSIDer, der læser bla. kanaler, så dukker to netværk op.

Så har jeg oprettet begge netværk med samme navn og password i håbet om, at jeg kan have min BEOLIT 12 koblet på WIFI i stuen (via Jensen Airlink 1000G), og styre den fra min iPhone i kontoret (via min TDC HOMEDUO router).

Det store problem er, at min BEOLIT 12 en gang imellem hopper af min netværk i stuen og over på mit netværk i kontoret, mens jeg sidder i stuen, og så forsvinder musikken, da den hentes fra min iPhone, som er på netværket i stuen.

Hvad gør jeg???? Og kan jeg gøre sådan, at netværket er det samme i hele huset?

Håber på hjælp fra en fagkyndig.
Avatar billede japping Nybegynder
29. oktober 2012 - 22:02 #1
Du skal indstille WDS på den router som skal "forlænge" dit netværk.

http://da.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System
Avatar billede japping Nybegynder
29. oktober 2012 - 22:03 #2
Så vil de optræde som én og samme netværk.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
30. oktober 2012 - 00:31 #3
Hej Japping.

Okay det lyder godt, men min router og "udvider" er forbundet med kabel, er det så stadigvæk løsningen?

Som jeg kan læse mig til, så sker udvidelsen med WDS trådløst.

Grunden til at jeg har kablet dem, er for at få den bedste forbindelse. Trådløst kan de ikke "nå" hinanden.
Avatar billede Locodk Nybegynder
30. oktober 2012 - 08:22 #4
Kører hver router med egen IP range? eller er det kun din Sagem router der uddeler IP'er(sådan vil jeg foreslå du sætter det op)

Det gør ikke at der er tale om samme wifi-netværk, men så burde du kunne afspille musik uanset hvilket netværk din beolit kobler på.
Avatar billede stjans Guru
30. oktober 2012 - 09:30 #5
Jeg har nogenlunde samme setup: Sagemboks fra TDC og så en Airport Extreme.

Jeg kunne ikke få Airport til at forlænge det trådløse - og Sagems trådløse var alt for ustabilt.

Jeg har så forbundet Airport med Sagem via kabel, slået trådløst netværk fra på Sagem og lader Airport køre dette rundt i hele huset uden problemer.

Sagem fordeler ikke IP adresser - dette sker kun fra Airport ( i en range der ligger på 192.168.2.x og frem ).

Airportens WIFi er klippestabilt, og rækker i hele huset, selvom det er i flere plan.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
30. oktober 2012 - 11:41 #6
Hej Locodk,
Kun sagem er sat op som router (det kan jeg ikke ændre på i dens opsætning), mens jeg har pillet routerdelen af Jensen AIRLink.

Så går udfra at kun Sagem sætter IP´er op ikk?

Alligevel kan min iphone og beolit 12 ikke "tale" sammen, når de kører hver deres device (hhv. Sagem og Jensen).

Hej Stans,
du skriver så, at sagem IKKE fordeler IP adresser! Hvordan sætter du den op til IKKE at gøre det?
Avatar billede Locodk Nybegynder
30. oktober 2012 - 11:48 #7
Stjans, din Sagem fordeler formenlig stadig IP adresser på 192.168.1.X rangen - det er ikke relevant for dig fordi du kun bruger ét wifi netværk.

Min tanke var at tonboy, som jo bliver frakoblet hans "extender" og ryger på sagem'en istedet - måske også kører på 192.168.2.x på sin extender, og 192.168.1.x på sin sagem, hvis det er tilfældet vil musik apparatet hente en ny ip-adresse, og det kan forklare afbrydelsen.

Hvis han tilgengæld slår DHCP fra på sin extender, og kun benytter DHCP'en fra Sagem boksen, så vil han hele tiden have den samme IP adresse - og så kan det være han undgår afbrydelsen selvom Beolit'en hopper over på sagem-wifien.

Hvis det allerede er sådan han kører det er det ikke en løsning, men hvis ikke kunne det være en mulighed.
Avatar billede Locodk Nybegynder
30. oktober 2012 - 12:30 #8
Havde ikke set det du skrev før jeg svarede.

Du kan checke om den fordeler IP ved at sammenligne de IP-adresser du får på hhv. det ene og det andet netværk, ligger de begge med samme nr på de første 3 pladser (192.168.1.X) er de på samme DHCP server, ellers er de på hver sin. Du kan checke IP'en på en windows maskine ved at køre "cmd" og skrive "ipconfig".

Synes din Iphone og Beolit burde kunne tale sammen hvis det er tilfældet, men der kan være andre forklaring - f.eks firewall etc.

Jeg er sikker på TDC-hotline kan hjælpe dig med at slå DHCP etc fra i din Sagem, handler formentlig om at den skal køre "bridge mode", men så kan du mig bekendt ikke benytte dig af dens trådløse.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
01. november 2012 - 03:22 #9
Hej jeg har nu prøvet lidt af hvert. Lige nu er den sat op til wds og når iphonen har kontakt til sagem er ip adressen 192.168.1.11. Den samme adresse har den når den er på airlink 1000g.

Og den stopper alligevel når iphonen hopper over på sagem (homeduo routeren) igen.

Hvad gør jeg?
Avatar billede Locodk Nybegynder
01. november 2012 - 08:35 #10
Så er mine foreslag desværre ikke meget værd.

Det jeg så istedet ville fokusere på var at få løst problemet med at den i det hele taget hopper af.

Du kan evt prøve om du kan få jappers forslag med WDS til at virke.
Du kan evt. checke frekvensen/kanalen som din airlink benytter, ligger den i et ledigt område når du scanner med inSSID ?

Selv hvis den gør, kan du evt. lige prøve at skifte den til et andet ledigt område for at se om beolinken stadig mister forbindelse.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
01. november 2012 - 15:25 #11
Hej Locodk,

jeg har skiftet rundt på kanalerne, og i mit område er alle kanaler berørt af WIFI udefra.

Umiddelbar, er jeg mest til at sætte de 2 WIFI op med 2 forskellige inSSID´er, så BEOLIT 12 ikke springer rundt.

Jeg havde blot håbet på at en opsætning kunne løse begge problemer, som jeg pt. har.

Flere gode ideer er fortsat ønskelige.
Avatar billede Locodk Nybegynder
01. november 2012 - 17:09 #12
Oh, jeg troede du kørte med 2 forskellige SSID'er også, men så ville jeg nok også prøve det istedet.

Noget tyder jo på at den ikke har så godt fat i airlinken.
Hvordan kører det hvis du bare sætte beolitten til Sagem-nettet fra starten af istedet? - så burde du vil stadig kunne afspille musik fra Iphonen eller hvordan?
Avatar billede Teknikblind Juniormester
01. november 2012 - 17:31 #13
Hej igen. Jeg kørte Sagem i starten før jeg fik købt airlinken. Da var forbindelsen for dårlig. Der er ca. 6-7 meter til den igennem en ydermur. Så købte jeg airlinken for at forbedre forbindelsen i køkken/stuen. Det blev også væsentlig bedre pånær når den hopper af.

Det er lykkedes et par gange at få den sat op med kun een SSID, i håbet om Jörg kunne veksle imellem de to wifi stationer uden at beoliten stoppede..
Avatar billede Teknikblind Juniormester
03. november 2012 - 23:42 #14
Hej Locodk og Stjans

jeg har nu gjort følgende, som åbenbart virker bedst.

- sagem kører som router.
- AIRLink 1000g kører som AP (før kørte den som AP+client, hvor jeg koblede den på min eksisterende netværk).
- nu har jeg to netværk.
- har givet dem hvert sit navn og password.
- først oprettede jeg begge netværk på min iphone, og herefter KUN AIRLink 1000g netværket på min BEOLIT 12.

Det fungerede fint, og BEOLIT´en kunne ikke hoppe over på det andet netværk, da den ikke var sat op til det.

Når jeg gik for langt væk fra AIRLink med iphonen skulle jeg blot skifte netværk (den gør det ikke selv, når den er aktiv, da forbindelsen stadig svagt er der), når jeg skiftede netværk, så kunne jeg stadigvæk streame til BEOLIT´en.

Det eneste problem jeg har nu, er at BEOLIT´en IKKE kan køre på det andet netværk, hvis jeg flytter den ind i rummet, hvor AIRLinken bliver svagt.

Så nu vil jeg forsøge at sætte BEOLIT´en op til begge netværk med risiko for, at den hopper igen fra det "stærke" netværk i stuen til det "svage" netværk på kontoret.....men det skal prøves.

Måske fungerer det bedre nu, hvor jeg kører med AIRLink som kun AP og ikke som AP+Client.

Kryds jeres fingre.

Har fortsat bud, lytter jeg gerne.
Avatar billede Locodk Nybegynder
04. november 2012 - 00:02 #15
Det lyder fornuftigt, jeg er desværre løbet lidt tør for idéer da jeg hverken kender beolit, airlinken eller iphonen dybere :/

Jeg ved derfor ikke helt hvilken enhed der reelt skaber problemet - altså om det er Beoliten der ikke kan håndtere skiftet, eller det er iphonen - eller pga noget opsætning i router. Ud fra hvad du lige har beskrevet hælder jeg dog mest til beoliten, men forventer ikke at B&O kan supportere og hjælpe dig med fejlen - du kan dog godt prøve at høre dem ad.

Hold os endeligt opdateret med om det lykkes, jeg krydser hvad jeg kan her fra :)
Avatar billede Teknikblind Juniormester
28. december 2012 - 00:30 #16
sagen lukkes