Avatar billede Kbmd Nybegynder
18. oktober 2012 - 06:56 Der er 10 kommentarer

PC - Kortslutning

Har ved uheld væltet glas med vin ned i Laptop (hp pavilion entertainment pc dv7) mens den var tændt som forårsagede = kortslutning? - Kan efterfølgende ikke få liv i den - heller ikke efter at den har stået til tørrer nogle dage.

Hvem og hvor finder man en der kan reparer, eller bare redde billeder, film og dukumenter på harddiske - og kan det overhovedet lade sig gøre?
Avatar billede magic-mouse Novice
18. oktober 2012 - 07:46 #1
Generelt er det meget svært at ødelægge en harddisk så meget at data ikke kan hentes ud fra den.

Spørgsmålet er omkostningerne.

Mit første forslag er at du piller harddisken ud http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01689926.pdf side 45 køber en USB harddisk i ca. samme størrelse og en tom harddisk kasse til USB (findes næsten over alt prøv din lokale computer handler)

Kopier alt information fra den ene harddisk til den andre.

Sæt harddisken tilbage.

Kontakt den forhandler du har købt den hos. Hvis de ikke selv kan lave den kan de henvise til et autoriseret computer værksted som kan kigge på den.

Det er vigtigt at du kopiere alle informationer først da 9 af 10 tilfælde vil værkstedet fabriks nullstille computeren.

Det er en kedelig situation, og bliv ikke overakset hvis du skal betale et par tusind for en computer som måske ikke kommer til at køre 100% igen. - Min far gjorde det i 2002 med en kop the med sukker. Det kostede 1200 kr og computern var ikke 100% god igen (dog brugbar og fungerende). Nu er der sikkert sket noget på markedet de sidste 10 år men processen burde være det samme.
Avatar billede Kbmd Nybegynder
18. oktober 2012 - 08:05 #2
Mange tak Magic-mouse, jeg vil se om jeg kan finde ud af dine råd & dåd. Jeg køber helt sikkert en ny pc - men villevære meget ked af at miste mine data på den gamle.
Med venlig hilsen +m tak igen.
Avatar billede magic-mouse Novice
18. oktober 2012 - 08:18 #3
Hvis du alligevel køber en ny computer så er det bare punkt 1 og 2.

Pluk ud harddisken og sæt den i en lille USB kasse. Noget ala. http://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/LogiLink-USB-2.0-2.5-S-AT-2208195.html

så har du en ekstern harddisk og alle dine billeder.
18. oktober 2012 - 10:11 #4
HEJ,

Det er et spørgsmål om der ikke er falske forbindelser (små kortslutninger), skabt af din rødvin.

Jeg havde (dengang da tastaturer kostede en 1/2 bondegård) et uheld med at sådant. Fik en Coca Cola i tastaturet. Klarede det ved at skille det ad (så meget det lod sig gøre), skyllede masser af sprit (den ægte!) igennem og sørgede for at spritten kom ind alle vegne. Efter ca. 3 timer var det brugbart igen.

Du kan ikke bruge den nuværende denaturerede sprit. Spritfabrikkerne har (efter den offentlige hemmelighed med brugen af aktivt kul) ændret sammensætningen  af denatureringsmidlet, således at den nuværende efterlader en (ny) tynd film af formalin (har jeg læst).

Brug hellere Iso-propyl-alkohol. Hvor meget du skal bruge må du selv kunne beregne dig frem til.

Men hvis du gør det. DEMONTER BLÆSER, HARDDISK og alle bevægelige dele, Iso-prop-alkohol opløser også olien i lejerne, og så er du lige vidt. Check også dine gummi-dele. Iso-prop-kan være hård ved visse plastic/gummi-dele.

Når du tænder den sker er der overhovedet noget (lyd, lys, etc)?

Kristian
18. oktober 2012 - 10:17 #5
HEJ IGEN

Glemte at sige:

Din harddisk er (MED MEGET STOR SANDSYNLIGHED) ikke ramt.

Det du kan gøre er at prøve at rengøre printet (se ovenfor) og er den kaput (RIP) er det billigste du kan gøre at investere i en ny PC (samme type).

Firmatet IBAS har specialiseret sig i at redde data fra HARDDISKE (ikke reparere PC'ere), men det er MEGET, MEGET, MEGET, MEGET, MEGET, MEGET dyrt. (derfor de MEGET 5 gange), men som ofte med godt resultat.

Kristian
Avatar billede magic-mouse Novice
18. oktober 2012 - 10:22 #6
Hvis du selv vil forsøge, prøv med PCB cleaner, istedet for sprit. Det er lidt dyrer men også mere skånsomt for dit elektronik, da det er skabt til formålet.

Som Kristian siger: harddisken er sikkert helt ok. De er ret godt inde lukket. Så prøv med en kasse først før du sender den afsted til et recovery firma.
Avatar billede Kbmd Nybegynder
18. oktober 2012 - 12:50 #7
Takker jer begge (magic-mouse + snestrup2000)for input. Prøver mig frem efter jeres anvisninger og skal nok melde tilbage med resultat :-)
Avatar billede Kbmd Nybegynder
19. oktober 2012 - 08:34 #8
Morn'

Jeg var ude og købe en box til hard-driven igår og senere linede det hele op som foreslået af magic-mouse. PERFECT :-)
Pt ved at kopierer mine billeder, film osv fra "boxen/harddrive" til anden extern harddrive.

Næste step vil være at "skille" resten ad og cleane med electrocleaner, så får jeg se om jeg får gang i PC'eren igen.

Men det er jo nok alligevel tid til fornyelse.

Endnu engang, mange tak for de gode råd + mange taknemmelige hilsner + god week-end.
19. oktober 2012 - 10:12 #9
Hej

Herligt at du har reddet dine data.

(det er en af de gode ting ved Experten.dk og andre tjenester af samme art, at een foreslået løsning ikke nødvendigvis er den bedste, men at de forskellige input fra brugere kan give valgmuligheder. Herligt ).

Men det jeg tænkte på var:

Hvis du har mulighed (ikke sikkert).  Jeg har før arbejdet med HP og deres produkter (tastaturet tidligere nævnt var et HP tast.), men hvis du på nogen måde kan lokke en servicemanual ud af dem vil den beskrive hvordan du kan servicere din PC.

Check omhyggeligt din strømforsyning. Jeg har en mistanke om at fejlen(e) er størst der. Og det er den MEST kritiske part. En Pc kræver flere spændinger for at køre optimalt og har den ikke de spændinger - kører den ikke. Kender du en elektronikkyndig ven kan du evt. få ham til at måle forskellige steder på printet og se om der er spænding. Med lidt systematik kan fejlen(e) ret hurtigt lokaliseres også med et simpelt volt/ohm-meter (=universalinstrument).

Kristian
Avatar billede Kbmd Nybegynder
19. oktober 2012 - 12:15 #10
Takker ige :-) og prøver mig frem > man får jo "blod på tanden"
Mvh