Avatar billede Dominatrix Nybegynder
16. september 2012 - 13:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Koefficienters metode:

Løs følgende ligning vha. lige store koefficienters metode.

2x - y=6 og -4x + 2y=-2

Jeg får det til at være 2=12 eller sådan noget er helt forkert på den.
Nogen der kan hjælpe med nogle udregninger.
Avatar billede aliaz Nybegynder
16. september 2012 - 13:27 #1
Det nemmeste er vist, at du selv "læser lidt op" på det her:

http://wiki.mitsted.dk/?page=Lige_store_koefficienters_metode

Ideen er at få enten x-leddene eller y-leddene lige store ved at gange igennem med et tal.

Men er du sikker på du har skrevet det rigtigt op? Hvis vi ganger ligning 1 med (-2) får vi -4x, som også står i ligning 2. Problemet er, at -y bliver til +2y som også står i ligning 2. Derved er der ingen løsning på ligningssystemet.
Avatar billede Dominatrix Nybegynder
16. september 2012 - 13:53 #2
Det er præcis sådan opgaven er stillet.
Jeg vandt også frem til der ikke var nogen løsning så derfor postede jeg her.
Avatar billede aliaz Nybegynder
16. september 2012 - 13:59 #3
Du må vende tilbage til opgavestiller og sige, at der ikke er nogen løsning.

Hvis nu der (f.eks.) skulle have stået = -12 i ligning 2 i stedet for = -2, så findes der en løsning, idet forholdet mellem 6 og -12 er -2.
Avatar billede Dominatrix Nybegynder
16. september 2012 - 14:06 #4
Det er en aflevering til på onsdag, skriver bare der ikke er nogen løsning.
Tak for hjælpen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. september 2012 - 16:12 #5
*KLAP lIGE HESTEN',før aflevering !
Der er jo uendelig mange samhørende værdier af x & y.
Avatar billede Dominatrix Nybegynder
16. september 2012 - 18:26 #6
Richard, kan du uddybe det?
Eller måske bevise hvordan det så skal være
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. september 2012 - 20:14 #7
Ja, se i dit spørgsmål 'Forskellige matematik metoder'
16. september 2012 - 23:15 #8
Hej se mit svar i

http://www.eksperten.dk/spm/969035

Kristian