Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 14:33 Der er 10 kommentarer

Hjælp - procent

Hej,

Min hjerne er kørt fuldstændig i baglås og har virkelig brug for hjælp.

Det jeg skal regne ud er i relation til ultimo - primo

Hvis jeg fx har følgende tabel:

                Ultimo-august            August

Mulige salg:        100                  10

Egentlige salg:      50                    2

Så vil jeg gerne regne ud, hvordan konverteringsraten ser ud i august sammenlignet med ultimo-august.

Altså...Hvor mange procent af det mulige salg i august måned konvergeres til egentlige salg, sammenlignet med ultimo-august. Jeg kan sagtens se at ultimo er 50 % og at august er 20 %, men hvordan regner jeg ud den procentvise forskel?

Forslag?
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. september 2012 - 14:37 #1
Hvis du dividerer 50 med 100, får du 0,5. Det skal du gange med 100 og så har du 50%. Altså 50/100*100 og 2/10*100.
Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 14:45 #2
Tak for dit svar.

Jo Jo, men dette er ikke problemet. Problemet er ikke at regne det ud - det er en ulitmo -> primo tankegang her

Hvis nu talene havde se således ud:

                    Ultimo    August
Mulige salg:          100        10

Egentlige salg:      50          5

Så ville de jo begge give 50 %.

                  ultimo      august
Mulige salg:          100        10

Egentlige Salg:      50          8

Hvis jeg nu ændrede egentlige salg til 8 i august - så er det 80% "konvergeringsrate", dvs 30 procent point bedre end ultimo.. Hvordan udregner jeg den procentmæssige stigning imellem fx 50% og 80 %? - det er min spørgsmål (august vil jo altid være et lavere tal end ultimo)
Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 14:46 #3
Og, hvordan gør jeg det i forhold til de to tal, så jeg får ændringen i procent og ikke procentpoint (80-50=30)
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. september 2012 - 15:02 #4
Altså 80% er 60% bedre end 50%. Er det det du mener?
Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 15:07 #5
Nej :x
Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 15:21 #6
Prøver igen

Hvis nu mit salg ser således ud:

                        Ultimo            .  August(primo)

Mulige salg:        100    -          .          10

Egentlige salg:      50          -        .        8

Med en "konvergeringsrate" på henholdsvis 50 og 80 %

Det jeg godt kan regne ud:

I august måned har vi konvergeret 30 procentpoint flere salg ned ultimo (80-50=30).

Det jeg ikke kan regne ud:

Problemet ligger i, at jeg gerne vil udregne hvor mange procent (ikke procentpoint),  vi er steget med i august(primo)i forhold til ultimo. Dette laves selvfølgelig i excel, som ser således ud:

A1: 100, A2:50

B1: 10, B2: 8

Forslag til formel? Har prøvet alt - kan simpelthen ikke få det til at give det rigtige tal.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen

Jacob Lange
13. september 2012 - 17:14 #7
Hvis ikke det korrekte tal er 60% som tion_bh nævner, hvad er det korrekte tal så?
Avatar billede winningalot Nybegynder
13. september 2012 - 20:35 #8
Det er jo bare hvordan formlen ser ud - kan godt regne ud at det er 60 % mere, men hvordan ser udregningen ud og hvordan satan propper jeg det i excel? :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
13. september 2012 - 22:10 #9
Hej Jacob,

Du fik det til at lyde som om du tænkte på noget helt andet :-)

Det er egentlig rimelig enkelt. Du skal dividere 80 med 50. Det giver 1,6 altså 160%.
(80/50*100)-100
Avatar billede winningalot Nybegynder
18. september 2012 - 13:36 #10
Problemet opstår jo, når jeg ikke kan regne procenterne ud til at starte med..

Fx, hvis det ser således ud:

Salgsmuligheder: 260

Egentlige salg: 132

I stedet for at sidde og regne ud hvor mange procent der bliver konverteret - er der så en anden måde at gøre det på?