Avatar billede Anders F Praktikant
10. september 2012 - 17:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan finder jeg en i Kbh. til at hjælpe mig med min PC, installation af styresystem osv.?

Hej.

Hvordan finder jeg en, der evt. kan hjælpe mig med at gen-installere mit XP styresystem - eller evt. Win7 - på min pc?

Til en rimelig penge?

Det tager vel et par timer, inkluderet at jeg kunne måske godt bruge nogle fif og tips under installationen.

Jeg bor på Vesterbro i Kbh. Det skal ske hjemme hos mig. Jeg kender ikke nogen af mine venner, der er dygtige nok til det her.

Mvh Anders
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2012 - 18:21 #1
Det skulle da ikke være nødvendigt med en anden person for at installere windows. Hvad er dit problem? Har du de originale CD/DVDér ? Hvis din computer kan køre win7, er det nok at foretrække, da XP mister al understøttelse omkring april 2014.
Jeg bor i Valby, men har boet i Valdemarsgade i ca. 35 år. Men det er lige så mange år siden:)
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2012 - 18:41 #2
og du har en backup af alle dine data?

Alt andet lige, så skal du fortsætte på xp - for at redde mail og indstillinger.
Derefter kan du via windows 'let-overførsel' fra win7 trække data ud - kræver en ekstern harddisk, og en ven med win7 til at danne program-disken.
Så kan din pc opgraderes til win7, og du kan via 'let overførsel' få alle dine data tilbage igen.

Jeg ville nok kalde det 'en eftermiddag' - men maskinen står jo bare og arbejder for sig selv det meste af tiden. Så skal det være hos dig, så er det timeløn fra start til slut - men ellers kan det laves på noget mindre tid.
Avatar billede tiger_dk Mester
10. september 2012 - 18:42 #3
ham her http://www.x-tern.dk/ kan gør det, han hjælper folk i københavn osv.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2012 - 19:55 #4
Opgradering er aldrig det optimale. Ofte kører noget ikke tilfredsstillende. Jeg vil anbefale formatering og ny installation.
Men jeg er enig i, at med servicepack og updates, kan det ikke gøres på 2 timer.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. september 2012 - 20:07 #5
jeg har ikke talt for opgradering - men en frisk backup af data, og så indlæsning af denne på en nyinstallation af win7. Man kan ikke opgradere fra en xp-32bit til 64bit win7, så vidt jeg husker.

Jeg ville bare lige sikre, at der var en frisk backup - ellers er alle data og opsætninger jo tabte, og så er vi langt over en eftermiddag for at gendanne dette. Dvs red at, hvad der kan reddes, og derefter kan man vælge xp eller win7 - men primært - red data.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2012 - 20:11 #6
#6 Ok-:)
Avatar billede Anders F Praktikant
11. september 2012 - 07:59 #7
Hej jorn-a:
Tjae, jeg har prøvet det før, sidste gang fik jeg en pc-ven til at hjælpe mig, og venskabet bestod fint, men jeg skulle intallere WinXP 3 gange, før det endeligt lykkedes, der var noget koks med en partitionering af C-drevet (som jeg nu helt har opgivet) og andre ting, så jeg skal altså nok bruge en, der har lidt styr på det, og som er sikker på, hvad han foretager sig.

Hej claus57:
Tak for rådet, jeg kan forstå, at det nok er smartest at fortsætte WinXP på min nuv. pc, og så om 2 år, i 2014, køber jeg eller får bygget en ny pc med Win7 og begynder forfra til den tid. Jeg har sørget for backup af alting, så det er ikke noget problem, bortset fra med mails - det virker nogle gange, andre gange går det i fisk. Jeg har fx erfaret, tror jeg nok, at hvis man under installationen af WinXP vælger at døbe sit C-drev i et andet navn end det, man havde før, så kan man ikke bare lige uden videre overføre sine mails med mapper. Jeg skal ikke have hjælp til at Upgrade hos Microsoft - det tager nemt halvanden time, men alt det kan jeg sagtens klare selv, problemet er nogle lidt vanskelige ting med de forskellige valgmuligheder, der er under selv den grundlæggende installation af WinXP.

Hej tiger_dk:
Tak for tippet, han ser virkelig fornuftig ud, han har en hjemmeside, der godt beskriver, hvad han kan. Det er lige præcist sådan en, jeg står og skal bruge.

Joan_a og claus57:
Hvordan kommer jeg i kontakt med jer?
Der er lidt ventetid under installationen, men jeg har også et par generelle spørgsmål, jeg lige kan fyre af, mens der ventes på, at installationen afsluttes. Upgrade og sådan noget, det klarer jeg selv, dog kan jeg godt behøve også lidt hjælp til at få lyden til at virke, lydkortet er nemlig indarbejdet i mit Gigabyte motherboard, og jeg kan huske, at det godt kan drille - dog kun lidt. Jeg har gemt alle vigtige drivere osv. på en separat cd, så det bør kunne gøres nemt - når man ved lidt om, hvad det er for nogle valg, man skal tage, valgmulighederne driller mig, der er jeg simpelthen ikke erfaren eller vidende nok.

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2012 - 09:36 #8
jeg er som sådanne pt ikke kontaktbar - kommer her forbi af og til. Mit skema den næste måned ligger uforudsigeligt, så jeg er her når der opstår en pause og jeg keder mig lidt.
Avatar billede tiger_dk Mester
11. september 2012 - 13:02 #9
har du tænkt over, hvad løsning du vil bruge ?
Avatar billede Anders F Praktikant
11. september 2012 - 14:05 #10
Hej tiger_dk:

Nåeh, jeg troede det fremgik lidt af min lange meddelelse, men:

Reinstallation af WinXP på SATA-harddisken (C-drev) 500 GB uden partitionering.

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2012 - 14:33 #11
Når du har backup af alle ting, er der kun een god grund til ikke at installere win 7 - at du først skal købe den. Men det er da også en god grund.
Windows skal altid ligge på C-drevet.
Det er ikke vanskeligt at partitionere en harddisk. Derimod er det særdeles upraktisk at have et C-drev på 500GB. For det første tager det længere tid at scanne for virus og malvære, og det kan nemmere gemme sig når alt muligt er proppet ind på drevet. Det andet er, at hvis windows går ned kan du miste vigtige data, og for det fjerde tager det længere tid at defragmentere og endelig er det svære at finde rundt i sine data når alt ligger samme sted. Så uanset styresystem vil jeg foreslå minimum 2 partitioner (jeg har selv 4)
Til XP er 40-50GB rigeligt, når man lægger alle store programmer på en anden partition.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. september 2012 - 18:42 #12
Hej jorn-a

Tak for tipppet om partitionering, men jeg har faktisk tænkt på samme måde, og jeg ville gøre det for 2,5 år siden, sidst jeg skulle reinstallere XP, og jeg havde endda en professionel it-medarbejder til at hjælpe mig, men det fejlede så 100 procent totalt, at jeg endte med at måtte reinstallere XP 3 gange i stedet for en, og lektien blev: Partioner aldrig C-drevet med XP. Jeg havde endda selv regnet ud, fra tidligere brug af XP, at netop en tildeling med 50 GB til C-drevet var optimalt - netop på grund af alle de af dig omtalte årsager. Alligevel gik det totalt i smadder. Og jeg orker ikke det der cirkus en gang til, jeg gider virkelig kun at installere XP én gang til! Og så skal det virke! Det er derfor, at jeg skal VIRKELIG bruge én, der rent faktisk kan det, han siger, han kan, til at hjælpe mig?

Hvem?

Jeg vil nok fastholde XP et par år endnu, og så simpelthen købe en pc i 2014, hvor jeg får Win7 med i købet. Ingen grund til at smide unødvendige penge ud af vinduet, og XP holder åbenbart (for mig) ca. 2,5 år, så det passer perfekt!

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2012 - 19:55 #13
En professionel It-medarbejder, som ikke kan lave partitioner på en harddisk??? Hvor har du dog fundet ham?
Jeg er ikke professionel, ikke engang ekspert, men jeg har sgu aldrig haft problemer med at lave partitioner. Det er så let med XP, at hvis du ønsker det, kan jeg lave en kort beskrivelse, som du kan afprøve på få minutter.
Avatar billede Anders F Praktikant
11. september 2012 - 20:36 #14
Hej Jorn-a:

Tak skal du have, men ...

sagen er bare den, at nu er det vel 4. gang jeg skal til at installere XP på min pc - og hver gang har det givet masser med problemer, selv om alle siger, "det er så nemt".

SÅ denne gang skal jeg altså have en med, som kan det. Jeg gider simpelthen ikke bøvle så meget med det en gang til.

Der opstår altid et eller andet dybt mystisk problem, eller det bliver ikke gjort ordentligt, så ...

Mvh. Anders
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2012 - 20:45 #15
OK:)
Avatar billede Anders F Praktikant
16. september 2012 - 08:14 #16
Hej.

Nu har jeg fundet en løsning, men da den ikke er foreslået af nogen her på spørgsmålet, har jeg givet mig selv point:

Jeg søgte efter it-hjælp på nettet, de fleste kostede 500 kr. i timen + kørsel ud til mig måske 200 kr., og det er alt for dyrt og alt for meget.

Så fandt jeg Nørd IT, de koster kun 250 kr. i timen, og man ringer bare til dem, det vil gå fint, jeg kan det meste i forvejen, så jeg skal bare have lidt ekstra hjælp.

Om de dur ved jeg ikke endnu, jeg regner med først at skulle reinstallere XP på tirsdag.

Mvh