Avatar billede joki Juniormester
07. september 2012 - 12:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

webservice

Hej

Jeg er ved at udvikle et system (web) efter model-view-controller.
Jeg har ikke benytte webservice før, mit spørgsmål går på hvor jeg trukturmæssigt placere dette kald.

Skal der ny klasse til eller hvad er normal procedure for kald til webservice ?
Modtager man ikke også xml dokument retur, hvordan håndteres dette?

på forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2012 - 15:02 #1
MVC er for mennesker/browsere.

Web services er for applikationer (andre servere eller SL/JavaScript client side).

To forskellige ting.

En web service returnerer raa data (ikke HTML). F.eks.:
* JSON
* simpel XML
* SOAP XML
* CSV

Du skal absolut have din web service i separat klasse. Sandsynligvis i separat projekt!

Der er flere muligheder for web services i .NET:

* de gamle men simple .asmx web services
* WCF
etc.
Avatar billede joki Juniormester
07. september 2012 - 15:56 #2
Hej Arne

Bare lige for at sikre vi taler om det samme.
Det er mig der skal kalde en fra mit web projekt
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2012 - 16:45 #3
ah

du skal consume ikke produce en web service

det er jo lidt anderledes

:-)

saa genererer du bare en stub og kalder den ligesom du kalder andre klasser

der er command line tools til det

men Visual Studio kan generere stubben bare ved at du laver en ref til web servicen
Avatar billede joki Juniormester
07. september 2012 - 17:25 #4
jeg kan nok læse mig lidt til det men kan du komme det lidt nærmere hvad er en stub?

Det jeg får retur hvordan læse det?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. september 2012 - 17:40 #5
en stub er en klasse med nogle metoder som du kalder ligesom alle andre metoder

stubben tager dit kald, laver request XML, sender det med HTTP, fortolker respons XML og giver dig helt normale data tilbage

du skal slet ikke bekymre dig om XML og HTTP
Avatar billede joki Juniormester
10. september 2012 - 15:29 #6
Arne >> Foreløbig tak, jeg vender lige tilbage når jeg kommer dertil i projektet
Avatar billede joki Juniormester
16. oktober 2012 - 14:21 #7
Lukkes
Avatar billede joki Juniormester
16. oktober 2012 - 14:22 #8
Svar
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2012 - 16:52 #9
du fik det aldrig til at virke?
Avatar billede joki Juniormester
22. oktober 2012 - 11:16 #10
Beklager den lange svartid.
Jo fik det til at fungere, det var jo bare som du skrev at bruge den som enhver anden metode.
Er der nogle design mønstere omkring at forbruge webservices ?
Jeg har bare lavet en WebUtil klasse indtil videre for mine kald.

Vil du have point?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2012 - 11:48 #11
jeg samler

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2012 - 11:49 #12
Der er en del patterns omkring SOA/EAI, men jeg mener ikke at der er saa meget omkring selve web service kald.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2012 - 11:49 #13
Hvad tilfoejer din WebUtil klasse?