Avatar billede clausito Seniormester
26. august 2012 - 11:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

OEM licenser XP

Når man får brugte pc´ere fra et andet firma har udskiftet deres hvad følger lovligt med og kan direkte bruges - styresystemet (OEM)? Deres officepakke osv - følger oem selve maskinen også når det IKKE er privat

Flere nye programmer kan kun bruges på windows 7. Har man kun installeret XP - hvad så? Programmerne er nødvendige i hverdagen til f.eks overføre data til det firma der nu kun kan bruges på win7.

Skal man så installerer win 7 eller kræve at det nye opdateret program kan køre på XP - programmet er nødvendigt til indrapportering af data.

Svært at forklare
Avatar billede jensenjs Juniormester
26. august 2012 - 13:29 #1
Som jeg forstår dit spørgsmål:
Et firma har anskaffet nye PC'er
Du har overtaget en af de gamle PC'ere
Nu vil du vide om Windows XP OEM licensen følger med den gamle PC som du har overtaget.

Ja, normalt følger OEM licenserne maskinerne.
Hvis der er office på, er de sandsynligvis ikke en OEM licens
Så der ville jeg nok spørge virksomheden angående Office Licensen

Angående de programmer som du er nødt til at bruge, hvilke programmer er der tale om?

Lidt om Licenser:
Normalt er det for virksomheder med et større antal maskiner at de anskaffer sig en Volumen (Enterprise) Licens der dækker x antal maskiner.

Volumen (Enterprise) Licenser følger ikke med maskinen, det er op til virksomheden om de skal følge med.

EKS. Virksomheden Contoso har 50 PC'ere de vælger at kører dem alle med Windows 7 Ultimate.
Men i stedet for at købe 50 Windows 7 ultimate licenser,
køber de en Volumen Licens der dækker 50 computere. Disse licenser kan så bruges afhængig af aftalen, både i virksomheden og privat,  men ikke over 50 installationer.

Et eksempel her er undervisningen, hvor lærere har hjemme PC'ere der har Windows installeret med en Volumen licens
Avatar billede clausito Seniormester
15. september 2012 - 08:50 #2
Points til dig jensejs - giv mig muligheden
Avatar billede jensenjs Juniormester
15. september 2012 - 18:54 #3
OK svar