Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 18:46 Der er 13 kommentarer

Mod bevis dette

Har fået denne opgave:

Lad os nu bevise, at elefant og en mus vejer det samme. Lad e være elefantens vægt og lad m være musens vægt. Kalder vi deres samlede vægt for 2*s har vi dermed at:

                              e+m=2s            1

vi kan nu omskrive (1) således at

                          e-2s = -m

da vi har at              e(-n) = -me
må det gælde at          e(e-2s) = -m(2s-m)
dermed for vi at        e(e-2s) = -m(2s-m)
                                ⇕
                      e^2 - 2es = m^2 - 2ms
                                ⇕
                e^2 - 2es + s^2 = m^2 - 2ms + s^2
                                ⇕
                        (e-s)^2 = (m-s)^2
                                ⇕
                          e - s = m - s
                                ⇕
                              e = m
Kan ikke finde fejlen
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 18:47 #1
⇕ er en fejl, det skulle være en pil ( det samme som )
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 19:26 #2
Hvorfor indfører du -n i trin 3? Man kunne vel bare have ganget e på på begge sider.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 19:35 #3
Jeg indføre ikke noget, dette er en opgave jeg er blevet stillet. Jeg skal finde "fejlen" fordi e er ikke = m
Avatar billede odsgaard Praktikant
24. august 2012 - 19:38 #4
Du har følgende definitionsmængder:
e > 0
m > 0
s > m og s > n

I 3. sidste linie går du fra
(e-s)^2 = (m-s)^2

til
e - s = m - s

ved at tage kvadratroden på hvert side af ligningen. Det er ulovligt, at du ikke kan tage kvadratroden af negative tal.
(n-s) vil give et negativt resultat
(m-s) vil give et negativt resultat

Håber det kan bruges til noget :)
Hilsen
Brian
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 19:40 #5
Tusind tak, det var lige det jeg ledte efter.
Avatar billede odsgaard Praktikant
24. august 2012 - 19:43 #6
Så får du lige et svar
24. august 2012 - 19:44 #7
HEJ,

Som Brian (#4) skriver kan du ikke tage kvadratroden af et negativ tal (det kan du i avanceret matematik - ), men ikke i denne opgave. Samtidig laver du en forudsætning som gør at du ganger / multiplicerer og senere dividerer med 0. OG DET MÅ, KAN OG FY, FY man ikke ....

Kristian

Så kan du nemlig bevise alt også at SORT = HVIDT Og at Fremskridtskridtspartiet = Socialdemokraterne .... (og det er FY FY ) - sikkert begge veje ....

KRISTIAN
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 19:50 #8
Det går galt, der hvor du tager kvadratroden på begge sider for at komme fra
(e-s)^2 = (m-s)^2
til
e - s = m - s

Du glemmer at tage højde for, at der altid er to udfald fra en kvadratrodsuddragning - både den positive og den negative løsning.

Et led af gangen:
kvrod((e-s)^2) = e-s eller -(e-s)=s-e
kvrod((m-s)^2) = m-s eller -(m-s)=s-m

I dette tilfælde ved du, at s er større end m og mindre end e. Det rigtige videre forløb vil derfor være:
e-s = s-m
-s=s-m-e
-2s=-m-e
2s=m+e

og vi er, hvor vi startede.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 19:53 #9
Kommentar til @Odsgaard og @Snestrup2000:

Han tager ikke kvadratroden af et negativt tal. Et tal som (m-s)^2 vil aldrig være negativt.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 20:01 #10
Og til @Tommynaiter:

I så fald kan du prøve at spørge opgavestilleren, hvordan han får dette til at give mening :)

da vi har at              e(-n) = -me
må det gælde at          e(e-2s) = -m(2s-m)

Den sidste sætning er ikke en konsekvens af den første. Den første forklarer ikke noget og kan nemt udelades. Fx, hvorfor står der -n og ikke bare n. Hvis vi bruger -n, så må n=-e+2s, og det giver ingen mening af bruge det.

Hvis n har en eller anden skjult funktion, så er jeg blevet snydt godt og grundigt :)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 20:11 #11
Ha, jeg er sikker på det er en taste fejl, det skulle nok være m :)
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 20:22 #12
Fejlen ligger her

(e-s)^2 = (m-s)^2
til
e - s = m - s

Så langt er jeg med, er det så fordi at han tager kvadratroden af det, når (m-s)^2 er negativt
eftersom vi antager at e>m (elefanten større en mussen))
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2012 - 20:40 #13
Husk, at (m-s)^2 IKKE er negativt - det er muligt, at m-s er, men ikke (m-s)^2. Så der er i princippet ikke noget problem i at tage kvadratroden.

Pointen er, at der fra en kvadratrod altid er to mulige svar: den positive og den negative.
Hvis du regnede bagfra i udregningen, ville du ikke få dette problem, men når du regner forfra som nu, så ved du faktisk ikke, om det er den ene eller den anden værdi, der rent faktisk skal bruges.

Fejlen ligger så i, at du antager, at det er den positive løsning, du skal bruge til begge kvadratrødder på hver side af ligmedtegnet. Men det ser du hurtigt er forkert, da du som nu får e=m, hvilket ikke er rigtigt.

Derfor skal du bruge nogle andre informationer for at vide, på hvilken side af ligmedtegnet, du skal bruge den negative værdi, og på hvilken, du skal bruge den positive værdi. Det løser du så, som du selv siger, fordi du ved, at e>m.