Avatar billede jdjensen Juniormester
07. august 2012 - 09:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

URL Rewrite på en IIS

Hej,

Er der én der ved hvordan jeg slipper for at alle mine url'er slutter af med .aspx i enden?

Det er en IIS (.net) server der kører dynamicweb 8 CMS.

Jeg kender kun til omskrivning af url'er med mod_rewrite via htaccess men sådan en fil findes tilsyneladende ikke på en IIS.

Jeg har læst lidt om en såkaldt global.asax fil og et URL Rewrite modul men kan ikke finde nogen af dem. Håber der er én der kan guide mig til hvor jeg skal kigge og gøre for at opnå de pæne url'er.
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2012 - 09:56 #1
Jeg har ikke erfaringer med dynamicweb men med lidt held findes det allerede indbygget eller som en extension. Alternativt så kig på routing, som du netop sætter op i fin global.asax; http://weblogs.asp.net/scottgu/archive/2009/10/13/url-routing-with-asp-net-4-web-forms-vs-2010-and-net-4-0-series.aspx
Avatar billede jdjensen Juniormester
07. august 2012 - 12:20 #2
Der ligger en extension i dynamicweb så jeg kan undgå diverse parametre/sessionIDs i url'erne men der er ikke mulighed for at fjerne det trælse .aspx suffix der opstår i enden af alle url'er.

Er der en simpel løsning på dette? En step by step guide vil være til stor hjælp da jeg er på udebane med dette.
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2012 - 12:39 #3
Linket givet i #1 er guiden? Jeg må dog samtidig sige, uden at kende din side eller URL-opbygning ellers, at jeg har svært ved at se hvorfor du er så bange for fil-endelser - set ud fra et SEO-mæssigt synspunkt vil jeg mene, at det er bedre med en fil-endelse end uden da du uden figurer et mappe-niveau og dermed (en smule) mindre relevans på det keyword jeg gætter på du vil have i fil-/mappenavn.
Avatar billede jdjensen Juniormester
07. august 2012 - 13:20 #4
SEO mæssigt er det stort set ligegyldigt med eller uden endelsen så længe det kun er den ene url der virker så det ikke skaber dc. Det er primært i forhold til brugervenlighed at jeg vil have så korte url'er som muligt. Det ser heller ikke kønt ud at have en url der slutter på .aspx i noget markedsføringsmateriale hvis du spørger mig. Her vil jeg klart foretrække domæne/mappe/mappe/ opbygning der slutter på "/".

Tak for linket men da jeg ikke er programmør bliver det lidt for kryptisk for mig at gennemskue hvad der rent faktisk skal gøres i den guide. Troede det var en walk over at løse men slipper nok ikke for .aspx endelsen.
Avatar billede keysersoze Guru
07. august 2012 - 19:46 #5
Hvis alt var så let kunne enhver kalde sig programmør - men faktum er at det er et fag på linje med at være murer, læge eller ingeniør.

Uanset hvilken profession man taler om har de dog behov for information for at kunne komme med mere specifikke løsningsforslag og det er ikke mange du er kommet med.
Avatar billede jdjensen Juniormester
07. maj 2013 - 18:02 #6
(lukker)