Avatar billede EmilMeldgaard Nybegynder
04. august 2012 - 19:15 Der er 9 kommentarer

Er det dumt at bruge ssd til alting?

Hej, har købt en SSD og pt. bruger jeg den primært til alting som programmer lager osv. er det dumt? Jeg mener slider det meget på den? eller er det bare fint alting kører hurtigt?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. august 2012 - 20:00 #1
du skal bruge den til de ting, der sjældent ændres - dvs grundsystemet i dit system, og så filer, der ikke ændres (fx din musik). Alle midlertidige filer og dokumenter, der opdateres  skal så ligge på en 'normal' harddisk.
Avatar billede lclemens Nybegynder
04. august 2012 - 20:04 #2
Har du brug for at tilgå f.eks. dit musik med den hastighed, som en ssd giver? Hvis ikke, så er det næsten kun spild af plads, da den er meget mindre end en harddisk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. august 2012 - 20:08 #3
Jeg har foreløbig en enkelt maskine med en SSD i, og ingen "normal" harddisk. Men jeg tænkte som dig, og har puttet et SDHC-kort i på vistnok 16GB, og lægger downloads, temp, og nogle andre ting på det kort. Og jeg har grusomt på fornemmelsen, at det ikke gør nogen synderlig forskel.

Uden mit SDHC-kort ville det nok slide mere på SSD-en, men den kan selv håndtere en del slid, og inden den er slidt ned, er den jo nok skiftet alligevel.
Avatar billede supportsiden Professor
04. august 2012 - 20:42 #4
Til #3 Drevet er jo ikke mindre end man køber det....

I princippet er der ikke den store forskel på SSD og SDHC brotset fra interfacet og TRIM på SSD. SSD er nok også bedre kvalitet.

Efter min personlige mening når en normal bruger nok ikke at slide et SSD drev op.

Megen hastighed opnår man jo også ved at temp filer kan læses skrives hurtigt. Slå evt. windows swap fil fra (kræver meget RAM) og undlad at bruge div oprydnings prg. og defrag.

Brug evt. SDHC til ReadyBoost
Brug kun SSD på Win 7 + (styresystemer der understøtter SSD)

Overvåg drevet med Chrystal Disk Info (gratis)

En mulighed er at bruge Seagate Momentus XT hybrid drev.
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2012 - 09:32 #5
du skal bruge dit ssd drev til det det skal bruges til
kan det ikke holde forsvinder det mærke hurtigt fra markedet

der findes en anden løsning man kan bruge men kun i stationære
jeg har det selv og det virker formidabelt

http://www.ocztechnology.com/ocz-revodrive-x2-pci-express-ssd.html

det kan du defragmenter og alt muligt ligesom en almen harddisk

hvis du sætter den op  på denne måde får du en hurtig pc

et ssd drev som c drebv kun til styresytem og programmer
2 sata harddiske i raid 0

m.v.h
Avatar billede lclemens Nybegynder
05. august 2012 - 09:44 #6
#5

Man skal ikke begynde at defragmentere en ssd. Det giver ingen mening, og det har en negativ effekt.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2012 - 07:31 #7
der står heller ingen steder man skal defragmentere ssd
ssd skal man IKKE defragmnetere fordi det slider unødvendigt på det

der findes en anden løsning og så videre

det kan du og så videre
Avatar billede lclemens Nybegynder
06. august 2012 - 14:43 #8
Okay, jeg synes bare du i #5 skrev, at det kunne defragmenteres ligesom en alm. harddisk.

Slitage er egentlig underordnet. Defragmentering giver ingen mening på en ssd grundet den måde den virker på.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2012 - 08:09 #9