Avatar billede NielsErikP Mester
13. maj 2012 - 17:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

AUTO_INCREMENT ??

Hej...

Er først ved at sætte mig ind i MySql.

Jeg sidder med en lille hurdle her, jeg har ADD'ed en kolonne ved følgende SQl i PhpMyAdmin  :

ALTER TABLE bog ADD COLUMN nr INT NOT NULL PRIMARY KEY FIRST

Hoved bruddet går på at jeg ikke kan greje, hvordan SQl'en skal se ud for at nr bliver AUTO_INCREMENT ...

Håber der en haj der kan hjælpe mig lidt på vej.
13. maj 2012 - 17:37 #1
På mit system virker det (hvis der ikke allerede er værdier i tabellen) simpelthen med ALTER TABLE bog ADD COLUMN nr AUTO_INCREMENT INT NOT NULL PRIMARY KEY FIRST
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2012 - 17:48 #2
Bare put

AUTO_INCREMENT

eller

AUTO_INCREMENT=n

(hvor n er start vaerdien)

i din ALTER TABLE eller CREATE TABLE.

Husk der kan kun vaere en auto increment kolonnel per tabel.

PS: spar lidt paa farveladen.
Avatar billede NielsErikP Mester
13. maj 2012 - 18:11 #3
Hej...

#1: Får følgende fejl melding fra PhpMyAdmin :

  #1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'AUTO_INCREMENT INT NOT NULL PRIMARY KEY FIRST' at line 1....

Når jeg skriver din Query ind her fra #1.

#2: Du må nok hjælpe mig lidt mere på vej.. Som du ser ovenover er AUTO_INCREMENT bare puttet ind.. Det giver fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2012 - 18:25 #4
Den skal ihvertfald efter data typen.
Avatar billede NielsErikP Mester
13. maj 2012 - 18:25 #5
Hej...

Arne lægger du et svar...
Skulle bare flytte AUTO_INCREMENT hen efter INT NOT NULL.

Tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2012 - 18:31 #6
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2012 - 18:32 #7
Logikken er at feltnavn og felttype altid skal vaere der og derfor skal staa foerst - alle de valgfrie ekstra direktiver kommer saa bagefter.
Avatar billede NielsErikP Mester
13. maj 2012 - 18:37 #8
Hej...
Okay tak.. prøver lige at tilegne mig "Logikken"  :-)