Avatar billede Ziskow Nybegynder
01. maj 2012 - 09:43 Der er 13 kommentarer

Tastatur og mus virker ikke ved Windows bruger login..

Hey allesammen..

Jeg står og har det problem at mit tastatur og mus ikke virker når jeg skal til og logge ind på windows! Jeg har prøvet at genistallere det uden held.. Det virker fint i Bios osv. men ligeså snart Windows logoet kommer frem går den da helt banana!

Begge er tilsluttet med usb. og den gør det med alle usb porte..
Forresten er pc'en er nysamlet!
Avatar billede claes57 Ekspert
01. maj 2012 - 11:23 #1
når den er helt nyinstalleret, så skal du først ind i windows og sætte usb-udstyr til, så windows indlæser drivere (du må skulle bruge nogle specielle?). Så vil det virke fremover.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. maj 2012 - 11:38 #2
Når Windows starter op, så overtager Windows styringen af USB-porten og skal først der til at indlæse drivere.
Der kan være ret mange drivere der skal indlæses og det er ikke sikkert at mus og tastatur kommer først, så lad den stå ved login-skærmen i nogle minutter, så kommer den.
Avatar billede Ziskow Nybegynder
01. maj 2012 - 13:13 #3
Jeg prøver at lade den stå lidt :)
01. maj 2012 - 23:11 #4
Du skal i BIOS og 'fedte' med USB mode ...
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. maj 2012 - 00:38 #5
BIOS skulle ikke have nogen betydning.
Windows benytter slet ikke BIOS. Den omgås fuldstændig.
02. maj 2012 - 01:02 #6
Ref #5: ...Windows benytter slet ikke BIOS. Den omgås fuldstændig. ...
Så hvis der står i BIOS at EKSEMPELVIS LAN (Netværkskortet) skal være DEAKTIVERET, så vil det virke alligevel ???

Vil stadig henvise til #4 ...
Avatar billede Juan08 Nybegynder
02. maj 2012 - 11:17 #7
Hej
Du skriver ikke hvilke styresystem du bruger!

Hvis du bruger et styresystem hvor det er mulig at gendanne på en bestemt dato vil jeg mene at du begynder i bios med opstart: ER  CD/DVD Drev
Sætter så orginal cd/disk i og følger med og så gendanne .f.eks en uge før problemerne startede når den mulighed kommer på skærm.....

Du har jo før haft kontakt via mus/tastatur......Hvis du har glemt at samle nogle kontakter på bundkort må du altså åbne pc igen og kikke ALLE stik om de sidder solidt og rigtig OG ikke er skadet/defekt!

MVH JAN
02. maj 2012 - 11:25 #8
Ref #7: Vrøvl - Hvis der skulle mangle nogle fysiske forbindelser, så ville tastatur mm. jo heller ikke virke i BIOS !

Så vidt jeg har forstået er det lige når Windows 'overtager' at den 'smutter' ? Og det siden omtalte geninstalation ?

Sansynligvis også i Fejlsikker Tilstand ...

Gentager #4 ...

---

Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ???
Avatar billede Juan08 Nybegynder
02. maj 2012 - 11:39 #9
Hej igen
Kan se det er oprettet det samme spørgsmål et andet sted og der står  de virker efter 10 sek og det er noget med hvilke driver der skal bruges...Så det er et spørgsmål om driver men igen hvilke styresystem bruges til Asus Sabertooth P67 bundkort .......?

mvh JAN
02. maj 2012 - 11:45 #10
Hvilket Tastatur/Mus bruges der her ???
Trådløs / Trådet ?

Jeg tror nok at brugeren har ventet mere en 10 sek. ... *S* ...
Avatar billede Juan08 Nybegynder
02. maj 2012 - 12:16 #11
Hej igen
Mener det må være: 1 Logitech G15 tastatur og en Steelseries XAI mus

MVH JAN
02. maj 2012 - 13:20 #12
Ref #10: Skal vi lige have <Ziskow> på banen igen ???
Avatar billede Wally1973 Praktikant
02. maj 2012 - 23:41 #13
BIOS er ikke benyttet af Windows.
Windows læser lige indstillingerne for at se om dele er deaktiveret i BIOS, men jeg har ofte set at deaktiverede enheder stadigvæk bliver fundet af Windows.
Specielt Windows XP var dårlig til at detektere at enheder var deaktiveret i BIOS, men det kan også være den anden vej rundt at BIOS simpelthen ikke lister en enhed rigtigt som værende deaktiveret.

Windows benytter ikke BIOS til at tilgå enhederne, medmindre man da har kunnet tvinge BIOS og Windows til at acceptere BIOS indstillingen om at det ikke et Plug'n'Play OS, der kører på maskinen.

Windows er dog ikke helt uafhængig af BIOS.
BIOS er nødvendig for at starte hentningen af Windows op, men når Windows er oppe, så overtager den styringen.
Denne funktionalitet er udnyttet en del igennem tiderne og er igen aktuelt med de større harddiske, hvor en del BIOS'er igen ikke kan adressere de store diske, så producenterne laver et lille program,  der snyder BIOS til at tro at harddisken er mindre og så starter den op, men når så Windows overtager, så kan hele harddisken ses uden problemer.

Det er desværre lidt svært at finde dokumenter på disse dele i Windows, da Microsoft desværre ikke gør så meget i Open Source, men der er en del link til Linux, som er Open Source og i princippet virker på samme måde.

http://linuxgazette.net/issue70/ghosh.html
http://cboard.cprogramming.com/tech-board/81675-can-os-bypass-bios.html
http://en.wikipedia.org/wiki/INT_13H