Avatar billede mik28 Seniormester
14. februar 2012 - 11:59 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Nulstil <div>

Hej Eksperter

Jeg har et <div> jeg bruger til at vise en fejlbesked i

<div id="visfejl"></div>

min validering sætter så fejlen ind således

var myText = document.createTextNode("Der skete en fejl");        document.getElementById("visfejl").appendChild(myText);

så langt så godt. Hvordan nulstiller jeg <div id="visfejl"></div> ?

Har prøvet med

document.getElementById("visfejl").value="";
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. februar 2012 - 12:06 #1
har du prøvet med
document.getElementById("visfejl").innerHTML="";
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2012 - 13:29 #2
<ole>

- eller, hvis man ønsker at holde sig til DOM:

document.getElementById("visfejl").firstChild.nodeValue = ""

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2012 - 13:31 #3
Hmmmm ... det kommer under alle omstændigheder an på, om DIV'et indeholder noget, før fejlmeddelelsen indskrives  =)
Avatar billede mik28 Seniormester
14. februar 2012 - 15:17 #4
Tak for hjælpen
Avatar billede mik28 Seniormester
14. februar 2012 - 15:19 #5
Det første svar virker for mig. Hvad er forskellen? Hvad er mest korrekt?
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2012 - 17:49 #6
innerHTML overskriver indholdet af DIV'et. Det kan have mange forskellige uheldige bivirkninger, men behøver ikke at have det. Den sidste sletter indholdet af den textNode, du selv har oprettet.

Hvis du er helt sikker på, der ikke er andet i elementet, sker der intet ved at overskrive dets indhold med innerHTML. Ellers kræver det et rigtig godt overblik - og så vil jeg kraftigt fraråde den fremgangsmåde
Avatar billede jokkejensen Novice
16. februar 2012 - 15:14 #7
document.getElementById("visfejl").firstChild.nodeValue = ""

Kan nu OGSÅ være farlig, hvad hvis han opretter flere fejlmeddeleser :)

ej, skal nok holde kæft, bliver bare haglet til :)
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2012 - 15:44 #8
@jokkejensen: Du må hellere begynde at læse, hvad andre brugere skriver, end at holde kæft. Ingen har brugt ordet 'farlig'. 'Uheldige bivirkninger' er noget helt andet - og specielt, når det eksplicit stipuleres, at disse ikke behøver (endda fremhævet) opstå  *o)

Hverken innerHTML eller DOM slagter små, lodne egernbørn eller knuser nogens monitor, men ganske overraskende for mange, kræver begge et vist niveau af omtanke. En løsning med innerHTML kan skabe mange sære ting - herunder memory leaks. DOM-løsningen kan højst efterlade en fejlmeddelelse uslettet.

Anway, så er en forudsigelig, rituel diskussion da aldrig helt kedelig  *D
Avatar billede mik28 Seniormester
02. marts 2012 - 14:40 #9
Jeg vil gerne lukke denne tråd så er der en som lægger et svar :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
02. marts 2012 - 14:55 #10
stik dem til mig, ole har alt for mange, han sælger dem på www.n.dk :)

/J
Avatar billede jokkejensen Novice
02. marts 2012 - 14:55 #11
how nej giv dem til ronols
Avatar billede mik28 Seniormester
02. marts 2012 - 15:11 #12
ronols lægger du et svar ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. marts 2012 - 15:44 #13
#10: *ROTFLAMO* ... og jeg som troede, jeg gjorde det inkognito!  :D
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
02. marts 2012 - 15:56 #14
får du her