Avatar billede w13 Novice
21. december 2011 - 16:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Regexp acceptere æ, ø og å

Hej Eksperter.

Jeg har lige nu denne JavaScript regexp.:

.match(/^.*@\w[\w\.-]*\.[a-z]{2,6}$/)

Men den ser ikke ud til at acceptere æ, ø og å.
Har I nogle gode bud på, hvordan jeg nemt får den til at acceptere disse? :)

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Tobias
Avatar billede w13 Novice
21. december 2011 - 16:28 #1
Den accepterer dog tegnene fint foran "@". :)
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2011 - 20:54 #2
Der står noget her om at \w kun matcher [A-Za-z0-9_]:
http://blog.stevenlevithan.com/archives/javascript-regex-and-unicode

Det ligner en e-mail validering du prøver at lave, men du accepterer kun at tld'er er bogstaver fra a-z (og hvis de skriver med store bogstaver virker det slet ikke). Du accepterer f.eks. ikke at .рф kan være en endelse i e-mail adressen.
http://en.wikipedia.org/wiki/.%D1%80%D1%84

Når det engang bliver tilladt at registrere et tld som kan være på mere end 6 bogstaver (f.eks. .microsoft), så virker det heller ikke.

Og da du alligevel ikke kan kontrollere om folk indtaster en e-mail adresse der rent faktisk eksisterer, så ville det være nemmere bare at matche e-mail adresser på .+@.+

Det er lidt ligesom at prøve at validere fornavn/efternavn. Det er bedre at lade være. :)
http://www.kalzumeus.com/2010/06/17/falsehoods-programmers-believe-about-names/
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2011 - 20:56 #3
Og eksperten ødelægger mine unicode tegn... :)
Avatar billede w13 Novice
22. december 2011 - 10:50 #4
Ok, tak for dine råd. Smid et svar, så vanker der point. :)
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2011 - 20:13 #5
Ellers tak, jeg samler ikke point.

Og jeg går ud fra det var \w du havde problemer med og ikke .*, når du skulle forsøge at fange æøå'er. Så i dette tilfælde tror jeg du ville være nødt til at erstatte \w med [a-zA-Z0-9_æøåÆØÅ], og hvad du ellers gerne vil matche.
Avatar billede w13 Novice
22. december 2011 - 20:16 #6
Ok, tak igen! :)