Avatar billede andersfrey Nybegynder
05. december 2011 - 12:56 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruger flytter pc for en dag

Hej Eksperten,

Den anden dag skulle en bruger på kontoret, pga. sygdom, arbejde på en anden pc end vanligt, og det gav mig en del problemer med outlook (2007):

Vores mail kører over en exchange server.

Jeg startede med at logge brugeren ind på den nye pc og starte outlook. Da brugeren ikke havde siddet ved den givne pc før, startede outlooks kontowizard op. Jeg indtastede brugerens oplysninger og wizarden fuldførtes. Straks efter popper følgende fejl op, hvorefter outlook lukker: "Standardmapperne til e-mail kan ikke åbnes. Du har ikke tilstrækkelig tilladelse til at udføre denne handling på objektet. Kontakt den ansvarlige for denne mappe eller systemadministratoren". Jeg synes det lyder lidt mystisk at skulle til at ændre på tilladelser på serverer pga. dette?

Jeg har bokset en del frem og tilbage med indstillinger, .ost og .pst-filer uden rigtigt at komme frem til en tilfredstillende løsning. Jeg fandt dog ud af at hvis man fjernede "Brug Cachelagret exchange-tilstand" kunne outlook godt åbnes. Dog mente brugeren at hun manglede nogle mails (de nyeste).

Hvordan klares sådan en midlertidig brugerflytning nemmest?

Har også lidt knas med at fjerne en brugerkonto igen. Selvom jeg under kontoindstillinger vælger "fjern", så der ikke står listet flere konti, popper wizarden ikke op næste gang jeg åbner outlook?

-Mvh Anders
Avatar billede strikemusic Nybegynder
05. december 2011 - 13:55 #1
Har du lukket den konto på exchange serveren for den bruger der normalt sidder på den computer. Du kan evt. kopiere pst filen fra brugerens computer over på den som brugeren nu sidder ved men pas på ikke at slette den pst fil der ligger der på den anden bruger
Avatar billede andersfrey Nybegynder
05. december 2011 - 14:19 #2
Hej og tak for svar,

Jeg har ikke lukket kontoen på exchange-serveren. Er det nødvendigt? Jeg er ikke ude på at slette brugerens konto fra serveren, blot at fjerne den lokalt fra en given pc.

Mener du ikke .ost?
Det ser ud som om outlook på den nye pc leder efter en .ost fil som ligger lokalt på den gamle. Jeg tror det er det der giver knas?
Avatar billede dla Praktikant
05. december 2011 - 15:13 #3
Du skal først logge ind på pc'en som administrator hvorefter du opretter brugeren på pc'en, derefter logge ind som bruger, og nu skulle Outlook virke uden problemer.
Avatar billede andersfrey Nybegynder
05. december 2011 - 15:29 #4
Men så logger man vel ind direkte på pcen? Normalt logger brugeren på domænet.
Avatar billede dla Praktikant
06. december 2011 - 11:18 #5
Ja brugeren ligger på domænet, men skal også oprettes på pc'en før man kan bruge Outlook. Sådan fungerer det i hvert fald hos os.
Avatar billede dla Praktikant
06. december 2011 - 11:20 #6
Altså brugeren skal oprettes på pc'en på netværkets domæne, ikke direkte på pc'en.
Avatar billede andersfrey Nybegynder
06. december 2011 - 11:22 #7
mhmm, ok det prøver jeg og vender tilbage.
Avatar billede andersfrey Nybegynder
04. januar 2012 - 08:31 #8
Nå. Beklager den lange svartid. Er ikke sikker på hvad der er sket siden sidst, men nu har jeg testet med brugeren spørgsmålet angik og et par andre og det virker superduper. Må have gjort noget galt første gang - kan dog ikke regne ud hvad.