Avatar billede lykke93 Nybegynder
03. december 2011 - 22:57 Der er 2 kommentarer

Matematik opgaver

Hej :)
Håber der er nogen, som kan hjælpe mig med disse to opgaver.

1. En parabel har ledelinjen x=1 og brændpunkt i (5,4). Bestem ligningen for parablen. Bestem ligningen for de tangenter der har røringspunkt med parablen for x=7

2. Parablen har ligningen y=2x^2 - 4x +7. Bestem ligningen for ledelinjen og brændpunktets koordinater
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. december 2011 - 13:09 #1
Har du ikke fået dem klaret endnu ?
Jeg er noget i tvivl om nr. 1, - kan godt løse den ,men måske ikke på den måde,du skal anvende.
Løsning til nr. 2 :
En parabel med forskriften f(x) = a · x2 +bx+c c
har brændpunkt i: x=-b/2a  y=c-(b^2-1/4a)
Og ligningen for ledelinien er: y=c-(b^2+1/4a)
(det kan du finde nærmere om på 'studieportalen'.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. december 2011 - 13:13 #2
En parabel med forskriften f(x) = a · x2 +bx+c (kun 1 c !)