Avatar billede N1CKL4Z1337 Nybegynder
15. november 2011 - 16:01 Der er 14 kommentarer

MAT B2 - afleverings-opgave

Hej eksperten/eksperter :-).

- Har en smule problematik med at skulle løse denne opgave i min matematik aflevering. dvs. at jeg søger vejledning/hjælp til at løse opgaven, og få en forklaring på hvordan og hvorfor? :-)

OPGAVE;
~ http://peecee.dk/upload/view/336610

men.. Hvordan?

Har prøvet diverse metoder - ved at forme en trekant og herfra tage sinus. Hvorefter jeg endte med et resultat som hed; 12.3744.
.. men facit siger kun 4 gange større - kan simpelthen ikke få til at hænge sammen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 16:34 #1
Jeg tror du grundlæggende har ret, men det er diameteren, der er 8cm, ikke radius.
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. november 2011 - 16:45 #2
Diameter i den nye cirkel skal jo være lig kvadratets diagonal
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 17:13 #3
Ja, jeg fik da vist ramt noget med en faktor to galt på lommeregneren. 12.3744 ser helt rigtigt ud.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 17:15 #4
Men så skal man jo også læse hvad der står. Diagonalen i kvadratet er ca. 99 cm. Fordobler vi diameter een gang bliver den 16, to gange 32, tre gange 64, fire gange 128, og så kan diagonalen og dermed kvadratet være inde i cirklen.
Avatar billede N1CKL4Z1337 Nybegynder
15. november 2011 - 17:24 #5
dvs. at vores beregninger er korrekte - og at det er facit som er helt fra den? :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 18:20 #6
Du har regnet rigtigt, og facit er korrekt. Der bliver spurgt om hvor mange gange man skal fordoble diameteren. Det skal man 4 gange. Men skal den passe præcist, har du regnet korrekt.
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. november 2011 - 18:37 #7
'FACIT' er helt gal, - en 4-dobling af cirklen vil give en diameter på 32 cm, og den cirkel kan umulgt rumme et kvadrat med sider på 70 cm. Jeg er i øvrigt enig i jeres resultat.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 18:41 #8
Ja, en fire-dobling giver 32 cm. Men hvis man fordobler 4 gange:  16, 32, 64, 128 - så passer det. Ik'å?  ;)
Avatar billede N1CKL4Z1337 Nybegynder
15. november 2011 - 19:57 #9
Nårh ja sku da :-D
- du har helt ret, havde først set nu! mange tusindeninde tak! :-)
btw.. Hvordan giver man point? :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
15. november 2011 - 20:25 #10
Man kan acceptere et SVAR og tildele points,- nu har du kaldt dit indlæg #9 for svar -lidt fejlagtig medmindre du vil afvise andet svar og selv stryge points.
Hvis du kommer i den situation,at du ikke får tilfredsstillende svar kan du afvise, - og måske, hvis du synes en kommentar fortjener points, da bede vedkommende lægge svar, som du så kan acc. og tildele points.
Avatar billede N1CKL4Z1337 Nybegynder
15. november 2011 - 22:35 #11
Hej igen :-).

- nu er jeg faktisk blevet lidt i tvivl. Har fået mit resultat til 12.3744 - men.. hvad søren skal vi bruge det til? det slet ikke i nærheden af 4? :-)
Avatar billede N1CKL4Z1337 Nybegynder
15. november 2011 - 22:38 #12
Hej igen :-)

Er faktisk blevet lidt i tvivl omkring resultatet? :-)
- Har fået mit resultat til at blive 12.3744 .. men hvad skal vi egentlig bruge det til? det ligger ret langt fra 4? :-) skal mine 12.3744 overhovedet bruges?

mvh. Nicklas
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2011 - 23:39 #13
De 12.3744 er bare et mellemresultat, men slet ikke det der bliver spurgt om i opgaven.
Avatar billede richardjensen Seniormester
16. november 2011 - 10:45 #14
Opgavens formulering:
'Hvor mange gange skal cirklens diameter mindst FORDOBLES ... '
er noget kryptisk, mere en sproglig fælde end en matemat.-opgave