Avatar billede ac130172 Juniormester
09. november 2011 - 08:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan pludseligt ikke sende mails......

Hej Eksperter.

Min kammerat der har en mailadresse der hedder xxx@net.telenor.dk og  som har webspeed via Yousee, kan pludseligt ikke mere sende mails via microsoft outlook 2003. Han kan godt modtage mails. Hans opsætning er :

Indg. server : mail.telenor.dk
Udg. sever : smtp.mail.dk

port 110 til ind. og 25 til udg.

Har forsøgt at lave udg. server om til asmtp.mail.dk med port 587 til udg. server jf. tdc hjemmeside http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=6427.

Er det ikke ved den udgående server, at problemet er? Nogle der har en udførlig vejledning, der virker. Han er noget desperat, da han er af den gamle skole og helst vil bruge Microsoft outlook.

På forhånd tak.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. november 2011 - 09:19 #1
Er det ikke almindeligt at en mailadresse hos en udbyder langsomt lukkes ned når man skifter udbyder?

Jeg synes at kunne huske at min smtp ikke virkede på andre forbindelser end min egen.

(hvilket var grunden til at jeg købte et domæne og fik en "fast" mail)
Avatar billede foodear Praktikant
09. november 2011 - 09:25 #2
Hvad med at bruge mail.telenor.dk som udgående server ?
Avatar billede ac130172 Juniormester
09. november 2011 - 09:28 #3
Har forsøgt med mail.telenor.dk. Det virker ikke.

Kan det passe,at de har lukket ned for mailadressen?
Avatar billede foodear Praktikant
09. november 2011 - 09:30 #4
Ja det kan godt passe, hvis han har skiftet udbyder fra telenor til webspeed så lukker telenor for den gamle emailadresse.

Et tip kunne være at bruge gmail fremover eller købe sig eget domæne
Avatar billede micma18_ Nybegynder
09. november 2011 - 09:53 #5
Problemet skyldes at TDC er så flinke at slukke for deres SMTP service, hvis man ikke benytter en af TDCs egne mail adresser.

Du skal i stedet benytte din mail udbyders SMTP server, til at sende igennem. I dit tilfælde Telenor.

Og så kommer næste problem, for telenor er sandsynligvis kun interesseret i, at sende mails fra deres egne kunder, og kunder der befinder sig på deres eget net.
Derfor er du nok nødt til at købe dit til en SMTP forward løsning, et eller andet sted, hvis du vil fortsætte med at benytte telenor mailen.

(Og som de andre skriver, så er det nok også bare et spørgsmål om tid, før den bliver lukket, hvis du ikke længere er kunde ved telenor...)

Men alt i alt, så skyldes det bare at TDC er griske, og ikke vil yde en service for deres kunder. Som ellers alle dage har været den gængse opfattelse, at de skulle stå for.
For de blokkerer jo gerne for port 25 trafik, så man ikke har mulighed for selv at sende mails. Og der giver jo netop behov for at benytte en SMTP server. Og hvis du anskaffer dig en alternativ SMTP løsning, så skal du også benytte en anden port en 25. (eks. 587 er meget brugt)
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 11:08 #6
Jeg tror du er på rette vej med

Faneblad Avanceret:
asmtp.mail.dk med port 587 til udg

Men har du husket at fjerne fluebenet i fanebladet
server til udgående post
(SMTP)kræver godkendelse
      brug samme indstillinger som til indgående post

Hvis du bruger telenor til indgående post og yousee til udgående post, er indstillingerne her sikkert ikke identiske.
Avatar billede ac130172 Juniormester
09. november 2011 - 13:49 #7
Jeg har prøvet at bruge asmtp.mail.dk med port 587 til udg. Men mener ikke, at jeg har husket at fjerne fluebente i fanebladet server til udgående post osv. Det vil jeg prøve, når jeg logger på min kammerats computer i aften. Er det så ikke noget med, at jeg skal indtaste hans brugernavn og adgangskode?
Avatar billede ac130172 Juniormester
09. november 2011 - 13:53 #8
Han bruger telenor til indg post
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2011 - 18:14 #9
#7 Det er rigtigt, du skal bruge hans yousee login og kode

#8 Korrekt, Han modtager med telenor men sender med yousee så hvis der er flueben i "fanebladet server til udgående post " Vil Outlook bruge samme login og kode som på telenor kontoen.

Så det er et forsøg værd :-)
Avatar billede ac130172 Juniormester
10. november 2011 - 16:46 #10
nu har jeg forsøgt at fjerne fluebenet, men den vil stadig ikke sende.

indg. mail.telenor.dk
udg. asmtp.mail.dk

server til udg. post smtp kræver godkendelse. Markering er fjernet.

port til udg. post hedder 587

Nogle der har et forslag
Avatar billede ac130172 Juniormester
16. november 2011 - 22:32 #11
Jeg fik min kammerat overtalt til at få en gmail. Så problemet er løst. Tak for hjælpen.
Avatar billede foodear Praktikant
17. november 2011 - 08:53 #12
#4 "Et tip kunne være at bruge gmail fremover eller købe sig eget domæne" var min kommentar.

Forvent ikke mere hjælp herfra når du tager pointene selv ....