Avatar billede Blandy Praktikant
25. oktober 2011 - 12:01 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dekodning af lydformater

Hej jeg har en av reciever fra sony. Jeg ser film via min pc og kan forstå at det er til at sætte opsåledes, at det ikke er pc'en der dekoder lydformaterne, men ens av reciver.

Men nu er jeg ikke audio haj. Hvordan gør man det i f-eks vlc eller media player? Og hvad hedder den funktion til at ændre dekodningen enheden?

Det gælder selvfølgelig såvel også for musik og radio og den slags.
Avatar billede HBP2 Praktikant
25. oktober 2011 - 12:44 #1
Jeg tvivler på at du kan få AV receiveren til at dekode lyden, men du kan muligvis få den til at afspille lyden.

Film og lyd på PCen er digital data som er komprimeret. vlc og media player og lignende programmer udpakker/dekoder dataene og sender det til video/audio enhederne (altså grafikkort og lydkort). Hvis din AV receiver har et netværks stik, eller hvis dit lydkort og AV receiveren begge har SPDIF porte, så er det muligt at du kan sende det dekodede digitale signal til AV receiveren, som derefter afspiller det.
Avatar billede Blandy Praktikant
25. oktober 2011 - 15:38 #2
Jeg har netop spdif tilsluttet av receiveren fra min pc. Fik i hvert fald det indtryk af en  kollega at det vil være fordelagtigt at lade av'en håndter lyden, frem for at pc'ens hardware gør det.

så kan det godt være at pc'en kun lever dataene, og så av'en håndter dem til sidst.

Men hvordan det lige gøres gad jeg godt vide.
Avatar billede Blandy Praktikant
31. oktober 2011 - 08:20 #3
Tror det kræver et dyrer og mere avanceret lydkort. Så få nok ikke gavn af tråden alligevel.

Men tak for respinsen HBP". Du får point alligevel.