Avatar billede gylling Juniormester
23. september 2011 - 07:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

menulinje

Er det rigtigt at man ikke kan oprette en menulinje i access 2010.
slut bruger bruger runtime.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. september 2011 - 07:50 #1
Hvis du mener en menu som i 'de gode gamle dage' så ja. Fra og med Access 2007 hedder det et ribbon med alt hvad det skaber af bøvl.

Jeg har haft et par gamle databaser med menuer som jeg har prøvet at overføre. Det har ikke været opløftende.

Prøv at checke http://www.ribboncreator.de/en/
Det er et ret godt værktøj hvis ikke selv du vil til at rode med XML og callbacks :-)
Avatar billede fdata Forsker
23. september 2011 - 16:45 #2
... og så bare lige for god ordens skyld:

I Access 2007 forsvandt menuerne og man var henvist til båndet med deraf følgende mareridt med XML og callbacks, som hugo skriver.

I Access 2010 har Microsoft åbnet op for at man kan tilrette båndet. Man kan uden videre tilføje faner, grupper, makroer osv.
Avatar billede gylling Juniormester
23. september 2011 - 17:07 #3
det virker ikke hvis bruger køre i runtime. Har prøvet at tilrette båndet og kopi database ver på en anden pc også virker båndet ikke.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. september 2011 - 18:54 #4
At tilrette båndet har ikke noget at gøre med om det er 2010 eller 2007 - det har man kunnet i begge versioner!

At det ikke virker i runtime kan ikke komme bag på mig - der er rigtig mange ting der ikke virker i runtime.
Men hvis du laver et helt nyt ribbon og sætter det som applikationens ribbon, så virker det. Det går de i hvertfald på den måde jeg gør det (jeg har xml til at ligge i en tabel og så loader jeg den ved opstart - det gør at jeg kan trykke shift og komme ind med den almindelige ribbon)
<ribbon startFromScratch="true"> er det der gør at alle andre ribbons fjernes/ikke vises

<customUI xmlns="http://schemas.microsoft.com/office/2006/01/customui" onLoad="shpRibbon_On_Load">
<ribbon startFromScratch="true">
<officeMenu>
<control idMso="FileNewDatabase" visible="false"/>
<control idMso="SourceControlCreateDatabaseFromProject" visible="false"/>
<control idMso="FileOpenDatabase" visible="false"/>
<control idMso="FileSave" visible="false"/>
<control idMso="ConvertDatabaseFormat" visible="false"/>
<control idMso="FileSaveAsMenuAccess" visible="false"/>
<control idMso="FileManageMenu" visible="false"/>
<control idMso="FileSendAsAttachment" visible="false"/>
<control idMso="MenuPublish" visible="false"/>
<control idMso="FileServerMenu" visible="false"/>
<control idMso="FileCloseDatabase" visible="false"/>
</officeMenu>
<tabs>
<tab id="tab_76" label="File" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<group id="grp_194" label="File" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<button id="btn_917" size="large" label="Ribbon Designer" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_XML_Manage" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Open form to manage ribbom XML code"/>
<separator id="grp_sep_389"/>
<button id="btn_345" size="large" label="Quit" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_File_Quit" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Close application and end Access"/>
</group>
</tab>
<tab id="tab_82" label="XML" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<group id="grp_193" label="Manage ribbon XML" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<button id="btn_398" size="large" label="Read XML input" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_XML_Read" tag="0" imageMso ="ImportXmlFile" screentip="Read XML file with procedurenames for application"/>
<button id="btn_353" size="large" label="Export ribbon XML" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_XML_Create" tag="0" imageMso ="ExportXmlFile" screentip="Create the XML file for ribbon to selected application"/>
<separator id="grp_sep_390"/>
<button id="btn_2297" size="large" label="Print description" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_Report_Ribbon_Description" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Print description of current ribbon"/>
<separator id="grp_sep_391"/>
<button id="btn_1586" size="large" label="Test ribbon XML" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_XML_Test" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Test the ribbon XML you are currently working on"/>
</group>
</tab>
<tab id="tab_77" label="ImageMso" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<group id="grp_186" label="Reports" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<button id="btn_337" size="large" label="imageMso list" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_Report_ImageMSO" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Report with all know imageMso"/>
</group>
</tab>
<tab id="tab_89" label="Help" getVisible="shpGet_Visible" tag="1">
<group id="grpAppInfo" label="Information"><labelControl id="lblInformation_1" label="Ribbon Designer"/><labelControl id="lblInformation_2" label="© 2008 Hugo Pedersen"/></group>
<group id="grp_891" label="Help" getVisible="shpGet_Visible" tag="0">
<button id="btn_2420" size="large" label="Reset windows positions" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_Help_Forms_Reset" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="Reset position of application windows"/>
<button id="btn_1639" size="large" label="About Ribbon Designer" getVisible="shpGet_Visible" onAction="shpRibbon_Help_About" tag="0" getImage="shpGet_Images" screentip="About this application"/>
</group>
</tab>
</tabs>
</ribbon>
</customUI>
Avatar billede gylling Juniormester
18. oktober 2011 - 17:58 #5
trække ? tilbage