Avatar billede Ialocin Novice
14. september 2011 - 11:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Record level locking - i backend eller i frontend applikationen ?

Hej Database Eksperter.

Jeg har netop delt min Access 2003 database op i en backend og frontend, så jeg har tabellerne til at ligge i backend på et fælles netværksdrev ... og formularer m.m. til at ligge i frontend applikationen hos den enkelte bruger.

Så langt så godt :o)

Mit spørgsmål er blot:
Hvis jeg skal låse de enkelte poster, så de ikke kan redigeres samtidig ... skal det så ske ved i tabel backend applikationen eller skal det ske i hver af den enkelte brugers frontend applikation ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede mugs Novice
14. september 2011 - 11:40 #1
Jeg mener ike, at denne funktion ligger i tabellerne. Du kan gøre det i front-end formularerne.
Jeg har ikke *Access på denne maskine, så jeg kan ikke afprøve det
Avatar billede Ialocin Novice
14. september 2011 - 11:53 #2
Hej Mugs

Hvis jeg eksempelvis åbner min databasefil (Test_be.mdb) med tabellerne ... så kan jeg under Tools > Options > Advanced prikke ud, hvordan posterne kan låses.

Det samme gør sig gældende, hvis jeg åbner frontend applikationerne ... her er der også mulighed for at prikke diverse indstillinger ud.

Det er her min tvivl kommer ind.
Er det nok at sætte indstillingerne i backend eller skal det gøres i alle frontends ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede mugs Novice
14. september 2011 - 12:36 #3
OK - Bruger du 2010?

Front-End tabellerne ligger jo ikke i Front-End. Du ser blot et ikon for tabellerne. Så mit umiddelbare gæt er, at det er nok at rete i Bacd-End. Du kna vel heller ikke ændre designet af tabellerne i Front-End.

Men bemnærk igen, at jeg ikke kan afprøve det.
Avatar billede Ialocin Novice
14. september 2011 - 13:25 #4
Hej Mugs

Det er i Access 2003.

Jeg er fuldt ud med på, at jeg kun kan se et ikon/link til tabellerne i front-End applikationen.

Nu har jeg, i to forskellige front-Ends, selv siddet og rodet lidt med at flytte diverse prikker mellem:  Shared og Exclusiveunder Default open mode .... samt No locks, All Records og Edited record under Default record locking ... uden umiddelbar forskel ????

Fluebenet i Open databases using record-level locking har både været sat og ikke sat.

Oveni hatten med om det er i Back-End eller i Front-End, at indstillinger skal prikkes ? ... Er der nogen der kan fortælle mig, på dansk, hvad de forskellige indstillinger gør godt for ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede mugs Novice
14. september 2011 - 14:53 #5
Jeg bruger selv 2003 og har aldrig anvendt postlåse på tabelniveau, men udelukkende i frontend formularerne.

No Locks > Ingen postlåse
All Records > Alle poster er låste
Edited record > Kun den post brugeren står i er låst
Avatar billede Ialocin Novice
14. september 2011 - 20:30 #6
Hej Mugs

Mange tak for svar ... kan du kort forklare hvordan du låser formularerne i frontend ... og er det så flerbrugere ikke kan redigere i samme post, samtidig ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede mugs Novice
14. september 2011 - 21:15 #7
Der er en egenskab i formularen der på dansk hedder postlåse.
Avatar billede Ialocin Novice
15. september 2011 - 10:46 #8
Hej Mugs

Tak for hjælpen ... jeg kigger lige på sagen :o)
Sender du et svar, så skal pointene komme.

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede mugs Novice
15. september 2011 - 12:27 #9
Tak