Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
14. september 2011 - 07:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forespørgelse i tabel

Hej

Jeg sider med en tabel hvor der blivet indtastst service på vores biler.
Hvordan laver jeg en forespærgelse så jeg får sidste service på alle biler
Tabellen indeholler id, bilnr,dato for service

Håber at der er en der kan hjælpe

Klaus
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
14. september 2011 - 07:45 #1
Det burde være ret nemt - lav en query hvor du har datoen som første felt. Sorter på datoen i faldende orden og lav så en guppering. Så burde det virke.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
14. september 2011 - 09:21 #2
lige det mad gruperinger hvordan gør jeg det
Avatar billede mugs Novice
14. september 2011 - 09:47 #3
Vis > Totaler så kommer der en række mere i forespørgselsdesignet hvor du kan gruppere.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
18. september 2011 - 13:25 #4
Sider og prøver men hvilken kriterier skal jeg bruge for at få hver bil ned nyeste dato og bilerne kun nevnt en gang

Klaus
Avatar billede mugs Novice
18. september 2011 - 14:29 #5
For at få en bil nævnt een gang, kan du bruge Distinct i din SQL:

Select Distinct....

Den højeste dato kan du muligvis få ved at sortere datorn faldende eller med en DMAKS i kritiriet.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
18. september 2011 - 14:38 #6
Er ikke så stærk i SQL
Har du mulighed for at forklare hcor dem jeg opbygger den
Avatar billede mugs Novice
18. september 2011 - 15:47 #7
Når du laver din forespørelse ved at trøkke felter ned i gotteret eller indsætter kriterier, sorterer vil Access automatisk danne din SQL-sætning. Du ser den i menuen Vis > SQL.

Der indsætter du ordet DISTINCT lige efter SELECT.
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
18. september 2011 - 17:24 #8
Underligt for jeg får det resultat med og uden DISTINCT
Avatar billede mugs Novice
18. september 2011 - 17:47 #9
Må vi se din SQL
Avatar billede KLAUSFAGERLUND Nybegynder
18. september 2011 - 18:02 #10
SELECT Distinct [Bil service].[Dato], [Bil service].[Bil Nr]
FROM [Bil service];

Den visej jo hele rækken og ikke de sidste
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
18. september 2011 - 18:43 #11
Du skal ikke brug DISTINCT
Prøv følgende SQL

SELECT [Bil service].[Bil nr], Max([Bil service].Dato) AS MaxOfDato
FROM [Bil service]
GROUP BY [Bil service].[Bil nr];

PS: Tænk meget over dine feltnavne og tabelnavne. Ham der har bestemt at det er tilladt med mellemrum i disse er ikke med på min venneliste på Facebook.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
18. september 2011 - 20:01 #12
Tak for point